OBP_2 Obchodní podnikání II

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2014
Rozsah
2/2. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lukáš Kučera (cvičící)
Garance
Ing. Lukáš Kučera
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OBP_2/CAP: So 26. 4. 8:00–11:10 A7, So 10. 5. 8:00–11:10 A7, So 17. 5. 8:00–10:35 A7, Ne 18. 5. 8:00–11:10 A7, L. Kučera, výuka ve zkráceném kurzu v rámci CŽV
Předpoklady
OBOR(CAP)
Předpokladem jsou znalosti předmětu OBP_1 Obchodní podnikání I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student získá teoretické znalosti o strategickém řízení obchodních firem a o podstatě, významu, nástrojích a operacích v mezinárodním obchodě. Úspěšný student bude schopen aplikovat marketingové znalosti v obchodní činnosti, analyzovat hlavní podnikatelská rizika v této oblasti, zpracovat zahraničně obchodní kalkulaci a posuzovat výhodnost zahrančině-obchodních operací. Student si rozšiřuje znalosti a dovednosti při vyhledávání informací, jejich zpracování a ústní a elektronické prezentaci. Je schopen pracovat v týmu při řešení konkrétních problémů řízení obchodní jednotky nebo obchodní operace.
Osnova
  • Tématické okruhy přednášek:
  • 1. Mezinárodní obchod, podstata, význam.
  • 2. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod.
  • 3. Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod.
  • 4. Vnější obchodní vztahy ČR.
  • 5. Základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
  • 6. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě.
  • 7. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě.
  • 8. Marketing v obchodě a službách.
  • 9. Specifika mezinárodního marketingu.
  • 10. Rizika v obchodní činnosti a jejich řízení.
  • 11. Vliv informatiky na řízení obchodní firmy, elektronické obchodování.
  • 12. Organizování v obchodních firmách.
  • 13. Strategické řízení obchodních firem.
  • Tematické okruhy seminářů:
  • 1. Metody práce na semináři, význam ZO, měnový kurs.
  • 2. Finanční specifika ZO, Incoterms 2010, platební nástroje v ZO
  • 3. Kalkulace nákladů v zahraničním obchodě.
  • 4. Dovozní kalkulace.
  • 5. Vývozní kalkulace.
  • 6. Průběžný test.
  • 7. Analýza současné zahraničně-obchodní politiky ČR.
  • 8. Trh EU, mezinárodní organizace v obchodě.
  • 9. Marketing obchodních jednotek, význam značky.
  • 10. Řízení rizik v obchodní činnosti.
  • 11. Elektronické obchodování.
  • 12. Analýza organizačních struktur v obchodě.
  • 13. Současné vývojové trendy, globalizace obchodu
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání II : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 73 s. ISBN 978-80-87278-58-1. info
    doporučená literatura
  • o SVATOŠ, M. a kol. Zahraniční obchod. Praha : Grada Publishing, 2009. 368 s. ISBN
  • o MACHKOVÁ, H., ČERNOHLÁVKOVÁ, E., SATO, A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. 4. aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Retail management. Praha : Management Press, 2008. 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. . Praha : Grada Publishing, 2009. 240 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o BENEŠ, V. a kol. Zahraniční obchod. Praha : Grada Publishing, 2004. 328 s. ISBN 80-247-0558-3.
  • o PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. Praha : Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7.
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2222
Příprava na přednášky26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2689
Příprava na závěrečný test5656
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2615
Celkem:182182
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
test - průběžný 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu:

  • body za průběžný test (0 - 30%) 0 - 30 bodů
  • body za závěrečný test (0 - 70%) 0 - 70 bodů
  • Výsledná známka: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

    Informace učitele
    Studijní opora: MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání II: studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010. 73 s. ISBN 978-80-87278-58-1.

    Study support: MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání II: studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010. 73 s. ISBN 978-80-87278-58-1.

    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.

    Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017.