SHM_1 Stavební hmoty I

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2013
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. František Popp
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Studiem předmětu získá student základní přehled o struktuře a základních vlastnostech stavebních hmot a jejich využití jako stavebních materiálech. Při cvičení v laboratořích se seznámí s vybranými laboratorními zkouškami, seznámí se s možnostmi laboratorních zkoušek. Po absolvování předmětu student:
- umí popsat suroviny a základní výrobní postupy klasických stavebních materiálů
- definuje fyzikální vlastnosti a příslušné jednotky
- umí charakterizovat jednotlivé druhy cementů, vápen, sádry, malt, omítek a betonů, jejich složení a technické vlastnosti, chování
- umí vyhledat jejich technické listy a pracovat s nimi, vysvětlí jejich označení
- u materiálů jako ocel, dřevo, sklo, asfalty a plastické hmoty se orientuje v nabídce a umí vysvětlit jejich speciální úpravy
- umí popsat zásady výběru a objednávání stavebních materiálů. - umí popsat procesy měření, vážení, návrh betonové směsi a zjišťování pevnosti betonu
Osnova
  • Tematické okruhy:
  • Fyzikální veličiny a jednotky
  • Prvek jako základní stavební jednotka
  • Pojiva
  • Malty
  • Betony
  • Kámen
  • Keramické materiály
  • Dřevo
  • Sklo
  • Kovy
  • Asfalt
  • Umělé hmoty
  • Trvanlivost a stabilita stavebních hmot
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: SVOBODA, L. a kol. Stavební hmoty. Bratislava, JAGA, 2007. ISBN 978-80-8076-057-1
    doporučená literatura
  • ROUSEKOVÁ, I. a kol. Stavebné materiály. Bratislava, JAGA, 2000. ISBN 80-88905-21-4
Organizační formy výuky
přednáška
laboratorní cvičení
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2059
Příprava na přednášky2636
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2616
Příprava na závěrečný test1919
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi13 
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 30 %
zkouška - písemná 30 %
test - průběžný 20 %
laboratorní zkoušky 20 %
Podmínky testu
Po absolvování laboratorních prací a úspěšném napsání testu (60%) bude student připuštěn k~písemné zkoušce. Obdrží trojici otázek, na které písemně odpoví. Pokud odpoví na více jak 50%, postoupí k~ústní části zkoušky. Bodové hodnocení jednotlivých metod hodnocení odpovídá jejich procentuálnímu poměru, tzn. test průbežný max. 20%, labor. zkoušky max. 20, písemná zkouška max. 30, ústní zkouška max. 30. Celkové hodnocení: A: 95-100% B: 90-95% C: 80-90% D: 70-80% E: 60-70% FX: 59-30% F: 0-30
Informace učitele
Laboratorní práce je třeba absolvovat v předepsaném rozsahu, na jednotlivých cvičeních se provádí měření a na jejich konci se odevzdávají protokoly, které si studen dopředu stáhne z IS a doma se připraví teoreticky na měření.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, zima 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015.