S_STM_a Strategic Management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_STM_a/S01: Po 11:25–12:55 E4, J. Straková
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the course is to acquaint students with the basics of strategic management, with components of strategic management of companies, with the process of formulating, chosing and implementing the strategy and with selected methods for assessing the internal and external environment of the company. The graduate of the course has basic knowledge of strategic management of the business sphere, influenced by scientific and technical and socio-economic progress and turbulent development of the environment in the 21st century. He / she is able independently to perform the company's characteristics, including the evaluation of the effectiveness of the economic activity results using internal and external strategic methods.
Výstupy z učení
- students can define an enterprise as a system,
- students understand the strategic management paradigm,
- students know the developmental phases of strategic management,
- students understand the basic terms of strategic management (strategy, strategic management process and its phase),
- students understand the hierarchy and classification of strategies,
- students know the principles of corporate strategy formation,
- students understand the principles of strategic analysis,
- students know the principles of projection of modern organizational structures,
- students understand the concept of a competitive advantage,
- students can apply basic methods for evaluation the internal and external business environment (internal and external strategic analysis),
- students know principles of selected managerial methods.
Osnova
  • 1. Enterprise as a system, internal and external business environment, a change in the nature of the work of the managers, manager as a strategist
  • 2. The development of strategic management, stages of development and basic concepts: strategy, strategic management, strategic thinking and decision making
  • 3. The process of strategic management, strategy hierarchy (corporate strategy, business strategy, functional strategies)
  • 4. Models of strategic management, strategic situational analysis - external analysis, internal analysis
  • 5. Classification strategies
  • 6. Paradigm, the paradigm of strategic management
  • 7. Formulation, strategy selection and implementation
  • 8. Projections of modern organizational structures
  • 9. Competitive advantage, value chain analysis, strategic planning and control
  • 10. Selected management methods: Balanced Scorecard, EFQM
  • 11. Innovation, innovation processes, methods Six sigma
  • 12. Managerial philosophy of Kaizen
  • 13. Selected managerial methods and tools
Literatura
    povinná literatura
  • MCKEOWN, Max. The strategy book. 3rd edition. Harlow: Pearson, 2020. xxvii, 262 pages. ISBN 978-1-292-26413-4 (pbk.).
  • CLEGG, Stewart R et al. Strategy : theory & practice. 3rd edition. Los Angeles: SAGE, 2020. 723 s. ISBN 978-1-5264-7878-8.
    doporučená literatura
  • DAVINA STANLEY. The So What Strategy. Spojené státy americké: Michael Hanrahan Publishing, 2019. 132. ISBN 978-0-6484025-6-5.
  • RUMELT, Richard P. Good strategy bad strategy : the difference and why it matters. London: Profile Books, 2017. xii, 322 pages. ISBN 978-1781256176.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Midterm test1 
Project59 
Příprava na průběžný test30 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál14 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1560
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
projekt - samostatný 70 %
Podmínky testu
In the ongoing evaluation, 30 points can be obtained, ie 30%. A total of 70 points, ie 70%, can be obtained in the final evaluation. Overall classification of the subject, ie points for the final evaluation (0 - 70) + points from the ongoing evaluation (0 - 30). A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 - 30, F 29.99 - 0. Full-time student studies is obliged to meet the mandatory 70% attendance during contact teaching, ie everything except lectures.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/S_STM_a