SA_NE_SEP Social Responsibility and Business Ethics

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The course focuses on understanding complex managerial responsibilities and ethics in a company or in any other institution in the long term. The course introduces an ethical challenge for business and management environment. It provides theoretical basis and bases for responsible thinking, methodology and models of applied managerial responsibility and ethics. The process of ethical decision making is embedded in the appropriate philosophical frame and understanding of its development up to the present. Students will be provided with the starting points and criteria for responsible ethical behaviour in a company using modern ethical tools comparable at the international level. The focus is also on the ability to distinguish ethical dilemmas, attitudes and their application in practice.
Výstupy z učení
After successful completion of the course, students are able to:
- understand ethical cause of managerial failures in Czech and foreign companies,
- explain the long-term importance of personal responsibility of a manager and entrepreneur in terms of value-focused thinking and ethical decision making,
- describe the position of entrepreneurial and managerial ethics within economic and social disciplines,
- explain the basic ethical categories and perspectives of management building trust,
- identify ethical dilemmas, differences between responsible and irresponsible behaviour in business decision making and management with regard to its long-term sustainability and societal context,
- evaluate the vision, mission, and strategy of a company from the perspective of ethical dimension,
- implement ethical principles in a company´s code of ethics,
- analyse the system and implementation of corporate compliance programmes,
- implement ethical principles in internal company regulations and create them (including the implementation and creation of codes of ethics),
- be familiar with criminal effect and sanctions.
Osnova
  • Lectures
  • 1. Economics and morality, business ethics, its definition and importance.
  • 2. Company and its responsibility to stakeholders.
  • 3. Social responsibility of companies, sustainable business.
  • 4. Code of ethics of an organization, its definition, importance, and types.
  • 5. Codes of ethics topics.
  • 6. Creation and enforcement of codes of ethics.
  • 7. Code of ethics in practice for individual industries: comparison and examples.
  • 8. Ethical management of an organization and its tools, ethical aspects of multinational corporations.
  • 9. Ethics in human resources management.
  • 10. Unethical and unlawful conduct, abuse of business information and corruption.
  • 11. Corporate governance a compliance management.
  • 12. Fiduciary responsibility of members of company management and control bodies.
  • 13. Criminal liability of legal persons.
Literatura
    povinná literatura
  • SHAW W. H., 2016. Business ethics. 9th edit. Wadsworth Publishing. ISBN 978-1305582088.
  • CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. RAM-Verlag. ISBN 978-3-94230350-7.
    doporučená literatura
  • CHANDLER, D., 2019. Strategic Corporate Social Responsibility: Sustainable Value Creation. 5th edit. SAGE Publications. ISBN 1544351577.
Organizační formy výuky
přednáška
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly13 
Příprava na přednášky16 
Příprava na závěrečný test23 
Účast na přednáškách26 
Celkem:780
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Plnění dílčích úkolů 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.


Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu: 21537@mail.vstecb.cz).

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/SA_NE_SEP