VŠTE:RLZ_PSP Psychologie práce a psychologi - Informace o předmětu
RLZ_PSP Psychologie práce a psychologie řízení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_PSP/P01: Čt 13:05–14:30 N205, I. Klementová, T. Mrhálek
RLZ_PSP/S01: každý lichý čtvrtek 11:25–12:55 N214, I. Klementová
RLZ_PSP/S02: každý lichý čtvrtek 16:30–18:00 N205, I. Klementová
RLZ_PSP/Z4: So 23. 3. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, Ne 28. 4. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, I. Klementová - Předpoklady
- Nejsou požadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit s hlavními koncepty a principy psychologie práce včetně pracovních předpokladů na straně zaměstnanců a vlivu podmínek práce na její výsledek a kvalitu. K hlavním tématům kurzu patří individuální výkonové předpoklady zaměstnanců, jejich rozdíly a využití, typologie pracovníků a jejich předpokladů, typologie řídících stylů vedoucího a jejich vliv na pracovní výsledky, principy situační řízení, motivační jednání vedoucího, principy leadershipu a koučování, nejčastější psychologické překážky výkonu na straně pracovníků i organizace a prevence personálně psychologických rizik na pracovišti.
- Výstupy z učení
- Absolvent:
- chápe hlavní typy výkonových předpokladů pracovníků, jejich význam, možnosti rozvoje a praktického využití, rozumí osobnostním vlastnostem a postojům pracovníků a jejich vztahu k výkonnosti,
- chápe individuální motivaci pracovníků a její druhy a rozumí motivačním nástrojům vedoucího, chápe význam emocionální inteligence a její využití při práci i řízení,
- rozumí rozdílům a významu řídících stylů a situačního řízení, rozumí zásadám leadershipu, zná principy a nástroje koučování,
- umí řešit konflikty na pracovišti, identifikuje problémové sklony zaměstnanců i vedoucích,
- zvládá prevenci a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, zvládá prevenci personálních rizik organizace. - Osnova
- Přednášky
- 1. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití.
- 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků.
- 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti.
- 4. Pracovní motivace a její druhy, typologie individuální motivace pracovníků.
- 5. Tvořivost, její význam a rozvoj.
- 6. Emocionální inteligence a její využití při práci a řízení.
- 7. Psychologie řízení a vedení pracovníků.
- 8. Řídící styly a jejich efektivita. Psychodiagnostika.
- 9. Motivační nástroje vedoucího.
- 10. Osobní problémy zaměstnanců a jejich řešení.
- 11. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení, stres na pracovišti a jeho prevence.
- 12. Prevence a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, mobbing a šikana na pracovišti.
- 13. Problémové sklony vedoucích, Prevence personálních rizik organizace. Semináře
- 1.-2. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití – řízená diskuse k praktickému příkladu.
- 3.-4. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků – analýza osobní efektivity.
- 5.-6. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti – rozbor příkladu z praxe.
- 7.-8. Řízení a vedení pracovníků, jeho cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu.
- 9.-10. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu.
- 11.-12. Řídící styly a jejich efektivita – rozbor praktického příkladu.
- 13. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení – analýza příkladu z praxe, problémové sklony vedoucích – rozbor příkladu z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
- URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017, 157 s. ISBN 978-80-271-0227-3. info
- doporučená literatura
- BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí - Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
- GOLEMAN, D., 2011. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011.336 s. ISBN: 978-80-7359-334-6.
- WAGNEROVÁ, I., 2011. Psychologie práce a organizace. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 160 s. ISBN: 978-80-247-3701-0.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 13 18 Příprava na přednášky 20 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 41 Příprava na závěrečný test 17 33 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 13 12 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení:
dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)
Závěrečné hodnocení:
závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_PSP