VŠTE:RLZ_PSP Psychologie práce a psychologi - Informace o předmětu
RLZ_PSP Psychologie práce a psychologie řízení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2021
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. (přednášející)
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_PSP/Z1: So 20. 3. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, So 10. 4. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, Ne 9. 5. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, I. Klementová, J. Urban
RLZ_PSP/P01: Pá 11:25–12:55 B1, I. Klementová, J. Urban
RLZ_PSP/S10: každý lichý čtvrtek 11:25–12:55 N010, I. Klementová
RLZ_PSP/S12: každý lichý pátek 9:40–11:10 D516, I. Klementová
RLZ_PSP/S13: každé liché úterý 8:00–9:30 B3, I. Klementová - Předpoklady
- Are not required.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit s hlavními koncepty a principy psychologie práce včetně pracovních předpokladů na straně zaměstnanců a vlivu podmínek práce na její výsledek a kvalitu. K hlavním tématům kurzu patří individuální výkonové předpoklady zaměstnanců, jejich rozdíly a využití, typologie pracovníků a jejich předpokladů, typologie řídících stylů vedoucího a jejich vliv na pracovní výsledky, principy situační řízení, motivační jednání vedoucího, principy leadershipu a koučování, nejčastější psychologické překážky výkonu na straně pracovníků i organizace a prevence personálně psychologických rizik na pracovišti.
- Výstupy z učení
- Absolvent: chápe hlavní typy výkonových předpokladů pracovníků, jejich význam, možnosti rozvoje a praktického využití, rozumí osobnostním vlastnostem a postojům pracovníků a jejich vztahu k výkonnosti,
chápe individuální motivaci pracovníků a její druhy a rozumí motivačním nástrojům vedoucího, chápe význam emocionální inteligence a její využití při práci i řízení,
rozumí rozdílům a významu řídících stylů a situačního řízení, rozumí zásadám leadershipu, zná principy a nástroje koučování,
umí řešit konflikty na pracovišti, identifikuje problémové sklony zaměstnanců i vedoucích,
zvládá prevenci a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, zvládá prevenci personálních rizik organizace. - Osnova
- Přednášky
- 1. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití.
- 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků.
- 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti.
- 4. Pracovní motivace a její druhy, typologie individuální motivace pracovníků.
- 5. Tvořivost, její význam a rozvoj.
- 6. Emocionální inteligence a její využití při práci a řízení.
- 7. Psychologie řízení a vedení pracovníků.
- 8. Řídící styly a jejich efektivita.
- 9. Motivační nástroje vedoucího.
- 10. Osobní problémy zaměstnanců a jejich řešení.
- 11. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení, stres na pracovišti a jeho prevence.
- 12. Prevence a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, mobbing a šikana na pracovišti.
- 13. Problémové sklony vedoucích, Prevence personálních rizik organizace.
- Semináře
- 1. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití – řízená diskuse k praktickému příkladu.
- 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků – analýza osobní efektivity.
- 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti – rozbor příkladu z praxe.
- 4. Řízení a vedení pracovníků, jeho cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu.
- 5. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu.
- 6. Řídící styly a jejich efektivita – rozbor praktického příkladu.
- 7. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení – analýza příkladu z praxe, problémové sklony vedoucích – rozbor příkladu z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
- URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017, 157 s. ISBN 978-80-271-0227-3. info
- doporučená literatura
- BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí - Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dotazníkové šetření 9 14 Dílčí úkoly 2 2 Příprava eseje 2 2 Příprava na přednášky 20 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 41 Příprava na závěrečný test 16 32 Závěrečný test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 13 12 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- esej 5 %
Dílčí úkoly 10 %
Dotazníkové šetření 15 %
Závěrečný test přes odpovědník 70 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení:
esej v~rozsahu 1 NS – 5 bodů (tj. 5 %)
dílčí úkoly – 10 bodů (tj. 10 %)
dotazníkové šetření ve dvou firmách – 15 bodů (tj. 15 %)
Závěrečné hodnocení:
závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
- Informace učitele
- Přednášky proběhnou formou předem natočených videí uložených v IS ve složce „Manipulace se studijními materiály“ přítupných kdykoliv během semestru, kde budou k dispozici i pro studenty kombinované formy studia. Semináře budou probíhat prostřednictvím MS Teams v reálném čase dle stanoveného rozvrhu. Docházka na seminářích bude sledována.
Hodnocení předmětu se skládá z průběžného hodnocení (30 – 0 bodů – seminární práce a její prezentace) a z písemné zkoušky (70 – 0 bodů). Celková klasifikace je součtem bodů z průběžného hodnocení a písemné zkoušky. Celková klasifikace předmětu, tj. body z písemné zkoušky (70 - 0) + body z průběžného hodnocení (30 - 0 bodů): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2021/RLZ_PSP