RLZ_PSO Psychologie osobnosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_PSO/P01: Čt 9:40–11:10 N004, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S01: každý sudý čtvrtek 11:25–12:55 N004, T. Mrhálek
RLZ_PSO/Z3: So 13. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Ne 28. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, T. Mrhálek
Předpoklady
Nejsou nepožadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s psychologickým pohledem na individualitu psychického života jedince a osvojit si základní terminologií psychologie osobnosti. Součástí výuky je představení psychologického uvažování o klasifikaci osobnosti na základě klíčových teorií a na jejich základě porozumět metodám a postupům při identifikaci a výběru vhodných zaměstnanců pro příslušné pracovní pozice.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- umí objasnit základní pojmy z oblasti psychologie osobnosti
- dokáže na základě znalostí definovat osobnostní předpoklady jako podklady profesní kvalifikace
- rozumí uplatnění psychologických metod v personální diagnostice
- zná základní metody pro výběr klíčových osobnostních rysů
- získá praxi v administraci a vyhodnocení psychologických metod
- porozumí interpretaci psychologických metod a získá vlastní osobnostní profil
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Vymezení oboru psychologie osobnosti
  • 2. Temperament
  • 3. Psychoanalytický přístup
  • 4. Sociokulturní teorie osobnosti
  • 5. Behavioristické a kognitivistické teorie osobnosti
  • 6. Humanistický přístup a Jáství
  • 7. Rysová teorie osobnosti a faktorový model
  • 8. Sociokulturní regulativy a hodnoty
  • 9. Reakce na zátěž a psychická odolnost
  • 10. Poruchy osobnosti
  • 11. Inteligence
  • 12. Psychodiagnosticke metody
  • 13. Hodnocení kvality diagnostických metod
  • Semináře
  • 1. Psychologická praxe
  • 2.Temperament a jeho měření
  • 3. Praxe v práci s dotazníky
  • 4. Sociální vlivy
  • 5. Sociální kognice
  • 6. Sebehodnocení
  • 7. Dotazníky k procvičování
  • 8. Hodnotové profily
  • 9. Atribuce
  • 10. Temná triáda osobnosti
  • 11. Kreativita
  • 12. Interpretace výsledků dotazníků
  • 13. Výběr diagnostické metody
Literatura
    povinná literatura
  • Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. UPOL. Volně dostupné online.
  • Říčan, P. (2007). Psychologie osobnosti. Grada.
    doporučená literatura
  • Hofstede, G. & Hofstede, G. (2007). Kultury a organizace: Software lidské mysli. Linde.
  • Blatný, M. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí. Psychologický ústav AV ČR.
  • Lisá, E. (2019). Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů. Portál.
  • Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Academia.
  • Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada.
  • Praško, J. (2009). Poruchy osobnosti. Portál.
  • Drapela, J. (2020). Přehled teorií osobnosti. Portál.
  • Svoboda, M. (2022). Psychodiagnostika dospělých. Portál.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1010
Příprava na přednášky18 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1550
Příprava na závěrečný test2232
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1312
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení

dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení

závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: tmrhalek@mail.vstecb.cz)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_PSO