RLZ_PSO Psychologie osobnosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_PSO/Z1: Ne 13. 3. 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, So 9. 4. 13:05–14:35 B3, 14:50–16:20 B3, 16:30–18:00 B3, T. Mrhálek
RLZ_PSO/P01: Čt 8:00–9:30 N006, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S01: každý lichý čtvrtek 11:25–12:55 N214, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S02: každý lichý čtvrtek 14:50–16:20 N121, T. Mrhálek
Předpoklady
Nejsou nepožadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující se základní psychologickou terminologií ve vztahu k psychologii osobnosti. Cílem je pochopit, objasnit, predikovat a následně regulovat osobnostní procesy a projevy a porozumět metodám psychologie osobnosti, klasifikaci psychických jevů a teoriím osobnosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- umí objasnit základní pojmy z oblasti psychologie osobnosti,
- umí popsat psychické jevy (psychické procesy, psychické vlastnosti, psychické stavy),
- analyzuje a vyhodnocuje metody psychologie osobnosti – výzkumné a diagnostické techniky,
- dokáže aplikovat poznatky z oblasti psychologie osobnosti v kontextu pracovního i osobního života,
- zná podstatu hlavních psychologických teorií osobnosti včetně jejich přínosů a omezení a podstatu vývojové psychologie osobnosti.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Úvod do studia psychologie osobnosti
  • 2. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – hlubinná psychologie
  • 3. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – psychodynamika
  • 4. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – humanistická psychologie
  • 5. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – behaviorální směry
  • 6. Teorie temperamentu
  • 7. Konstituční teorie
  • 8. Rysový přístup k osobnosti
  • 9. Pětifaktorový model osobnosti – Big Five
  • 10. Osobnostní patologie
  • 11. Poruchy osobnosti
  • 12. Možnosti psychologického výzkumu
  • 13. Výkonové testy, testy osobního stylu
  • Semináře
  • 1. Odlišnost psychologického a laického pohledu na osobnost.
  • 2. 2-3. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – hlubinná psychologie, psychodynamika. Četba a analýza základních konceptů.
  • 3. 4-5. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – humanistická psychologie, behaviorální směry. Četba a analýza základních konceptů.
  • 4. 6-7. Teorie temperamentu, vč. konstitučních teorií – kritické myšlení, testy.
  • 5. 8-9. Psychologické testy v oblasti Big Five. Podstata psychometriky.
  • 6. 10.-11. Diagnostika, projevy a prognóza osobnostních poruch.
  • 7. 12.-13. Ukázky různých psychologických testů zaměřených na osobnost.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 5. vyd. Praha: Grada, 2007, 200 s. ISBN 80-247-1174-4. info
    doporučená literatura
  • HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. Praha: UK, 2009. ISBN 978-80-7290-396-2.
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 620 s. ISBN 978-80-200-1680-5. Obsah info
  • ČAKRT, Michal. Kdo jsem já, kdo jste vy? Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 1997. info
  • PRAŠKO, J. et al., 2009. Poruchy osobnosti. Praha: Portál. ISBN 978- 10 80-7367-558-5.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1010
Příprava na přednášky18 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1550
Příprava na závěrečný test2232
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1312
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení

dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení

závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „F“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: tmrhalek@mail.vstecb.cz)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.