N_BIM_a Building Information Management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Alespoň základní znalost 3D modelování, např. v systému ArchiCAD, Revit nebo Allplan
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je naučit posluchače porozumět významu řízení „stavebních“ znalostí“ (snad lépe znalostí o investičních, stavebních a provozních procesech stavby). Posluchači budou umět pracovat s datovým modelem stavby, vzniklým klasickým způsobem 3D modelování tak, aby s modelem byli schopni na bázi řízení informací podporovat další následné stavební procesy – koordinace stavebního projektu do fáze projektu pro stavební povolení, podpora řízení kvalitních výběrových řízení dodavatele, řízení stavebního díla, jeho etapizace a minimalizace kolizí, řízení logistiky stavebních prvků pro stavbu (výběr subdodavatelů, dodávky správné kvality, množství a v čase), řízení informací nutných pro předání investorovi po kolaudaci. Posluchači se naučí také porozumět stupni detailu i potřebných informací o stavebních prvcích v průběhu celého procesu – LOD Level of Development – a jeho standardizace pro potřeby projektanta, investora, dodavatele a facility manažera. Rovněž pochopí a procvičí způsoby komunikace (např. na bázi SW 4projects) v rámci celého BIM týmu, tj. od investora po dodavatele a způsobech práce BIM manažera, který tento tým metodicky koordinuje a kontroluje. Krátké seznámení posluchačů proběhne i nad datovým formátem IFC ve verzi, která bude daný rok výuky dostupná.
Výstupy z učení
Student rozumí významu řízení „stavebních“ znalostí. Umí pracovat s datovým modelem stavby, vzniklým klasickým způsobem 3D modelování tak, aby s modelem byli schopni na bázi řízení informací podporovat další následné stavební procesy – koordinace stavebního projektu do fáze projektu pro stavební povolení, podpora řízení kvalitních výběrových řízení dodavatele, řízení stavebního díla, jeho etapizace a minimalizace kolizí, řízení logistiky stavebních prvků pro stavbu (výběr subdodavatelů, dodávky správné kvality, množství a v čase), řízení informací nutných pro předání investorovi po kolaudaci. Student rozumí stupni detailu i potřebných informací o stavebních prvcích v průběhu celého procesu – LOD Level of Development – a jeho standardizace pro potřeby projektanta, investora, dodavatele a facility manažera. Student chápe a má procvičené způsoby komunikace v rámci celého BIM týmu. Dále je student krátce obeznámen s datovým formátem IFC ve verzi, která bude daný rok výuky dostupná.
Osnova
  • 1. Úvod do BIM ve smyslu Management 2. Základní orientace v BIM – dlouhodobé přínosy 3. Obecná problematika práce s BIM 4. Od 3D modelů k BIM modelům 5. BIM a životní cyklus staveb 6. Procesy informačního modelování 7. BIM – management procesů životního cyklu 8. BIM – LOD, význam pro standardizaci 9. BIM – LOD - specifikace 10. Řízení informací a znalostí v BIM 11. Klíčová témata týkající se BIM 12. BIM implementace a další rozvoj 13. Opakování
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, M., 2013. BIM příručka, Praha: Odborná rada pro BIM, ISBN 978-80-260-5296-8.
    doporučená literatura
  • UNDERWOOD, J., ISIKDAG, U. (Eds.), 2010. Handbook of Research on Building Information Modeling and Construction Informatics: Cocepts and Technologies. New York: Hershey. ISBN 978-1-60566-928-1
  • EASTMAN, C.M., TEICHOLZ, P., SACKS, R., LISTON, K., 2011. BIM Handbook. Hoboken NJ: Wiley. ISBN 978-0-470-54137-1
  • BEW, M., RICHARDS, M., 2008. Why is BIM & why is the Government seeking its adoption (c) Bew-Richards 2008/10.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test29 
Semestrální práce + prezentace36 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1300
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
projekt - semestrální 30 %
Podmínky testu
Test závěrečný - 70 % Semestrální práce + prezentace - 30 % Celková klasifikace předmětu: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2023.