VŠTE:N_BIM_a Manag. životního cyklu stavby - Informace o předmětu
N_BIM_a Building Information Management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA (cvičící)
Ing. Kristýna Prušková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_BIM_a/P01: Čt 11:25–12:55 D215, J. Lojda
N_BIM_a/S01: Čt 13:05–14:35 D316, K. Prušková - Předpoklady
- Alespoň základní znalost 3D modelování, např. v systému ArchiCAD, Revit nebo Allplan
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je naučit posluchače porozumět významu řízení „stavebních“ znalostí“ (snad lépe znalostí o investičních, stavebních a provozních procesech stavby). Posluchači budou umět pracovat s datovým modelem stavby, vzniklým klasickým způsobem 3D modelování tak, aby s modelem byli schopni na bázi řízení informací podporovat další následné stavební procesy – koordinace stavebního projektu do fáze projektu pro stavební povolení, podpora řízení kvalitních výběrových řízení dodavatele, řízení stavebního díla, jeho etapizace a minimalizace kolizí, řízení logistiky stavebních prvků pro stavbu (výběr subdodavatelů, dodávky správné kvality, množství a v čase), řízení informací nutných pro předání investorovi po kolaudaci. Posluchači se naučí také porozumět stupni detailu i potřebných informací o stavebních prvcích v průběhu celého procesu – LOD Level of Development – a jeho standardizace pro potřeby projektanta, investora, dodavatele a facility manažera. Rovněž pochopí a procvičí způsoby komunikace (např. na bázi SW 4projects) v rámci celého BIM týmu, tj. od investora po dodavatele a způsobech práce BIM manažera, který tento tým metodicky koordinuje a kontroluje. Krátké seznámení posluchačů proběhne i nad datovým formátem IFC ve verzi, která bude daný rok výuky dostupná.
- Výstupy z učení
- Student rozumí významu řízení „stavebních“ znalostí. Umí pracovat s datovým modelem stavby, vzniklým klasickým způsobem 3D modelování tak, aby s modelem byli schopni na bázi řízení informací podporovat další následné stavební procesy – koordinace stavebního projektu do fáze projektu pro stavební povolení, podpora řízení kvalitních výběrových řízení dodavatele, řízení stavebního díla, jeho etapizace a minimalizace kolizí, řízení logistiky stavebních prvků pro stavbu (výběr subdodavatelů, dodávky správné kvality, množství a v čase), řízení informací nutných pro předání investorovi po kolaudaci. Student rozumí stupni detailu i potřebných informací o stavebních prvcích v průběhu celého procesu – LOD Level of Development – a jeho standardizace pro potřeby projektanta, investora, dodavatele a facility manažera. Student chápe a má procvičené způsoby komunikace v rámci celého BIM týmu. Dále je student krátce obeznámen s datovým formátem IFC ve verzi, která bude daný rok výuky dostupná.
- Osnova
- 1. Úvod do BIM ve smyslu Management 2. Základní orientace v BIM – dlouhodobé přínosy 3. Obecná problematika práce s BIM 4. Od 3D modelů k BIM modelům 5. BIM a životní cyklus staveb 6. Procesy informačního modelování 7. BIM – management procesů životního cyklu 8. BIM – LOD, význam pro standardizaci 9. BIM – LOD - specifikace 10. Řízení informací a znalostí v BIM 11. Klíčová témata týkající se BIM 12. BIM implementace a další rozvoj 13. Opakování
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, M., 2013. BIM příručka, Praha: Odborná rada pro BIM, ISBN 978-80-260-5296-8.
- doporučená literatura
- UNDERWOOD, J., ISIKDAG, U. (Eds.), 2010. Handbook of Research on Building Information Modeling and Construction Informatics: Cocepts and Technologies. New York: Hershey. ISBN 978-1-60566-928-1
- EASTMAN, C.M., TEICHOLZ, P., SACKS, R., LISTON, K., 2011. BIM Handbook. Hoboken NJ: Wiley. ISBN 978-0-470-54137-1
- BEW, M., RICHARDS, M., 2008. Why is BIM & why is the Government seeking its adoption (c) Bew-Richards 2008/10.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 13 Příprava na závěrečný test 29 Semestrální práce + prezentace 36 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 Celkem: 130 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
projekt - semestrální 30 % - Podmínky testu
- Test závěrečný - 70 % Semestrální práce + prezentace - 30 % Celková klasifikace předmětu: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/N_BIM_a