NE_MEV_a Metody výzkumu

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Vilém Kovač (cvičící)
Ing. Tereza Matasová (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Skupina Ekonomie – Oddělení zástupce ředitele pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Teoretické znalosti a praktické dovednosti z předmětu BPE_MOP (nebo podobného předmětu).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných znalostí a praktických dovedností pro realizaci výzkumu, zpracování, prezentaci a obhajoby odborných textů. Absolvent předmětu je schopen aplikovat pokročilé vědecké metody.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- je schopen řešit složitou úlohu s otevřeným koncem,
- aplikuje systematický přístup k výzkumnému úkolu,
- napíše odbornou práci při dodržení pravidel odborné komunity,
- připraví kvalitní prezentaci,
- obhájí svůj výzkum a odbornou práci.
Osnova
  • Semináře
  • 1. a. Věda, vývoj a výzkum, jejich význam a funkce, současné trendy empirického výzkumu, současný diskurs.
  • 1. b. Výběr tématu práce (odborného textu). Registrace do Národní technické knihovny. Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. Autorská práva a plagiátorství.
  • 2. Analýza jednotlivých typů odborných prací. Prezentace knihovny VŠTE, vyhledávání v databázích.
  • 3. Název a úvod práce.
  • 4. Rešerše v první fázi.
  • 5. Rešerše ve druhé fázi.
  • 6. Hypotézy nebo výzkumné otázky.
  • 7. Metodika v bodech.
  • 8. Metodika v textu.
  • 9. Výsledky.
  • 10. Diskuse výsledků – formulace základních zjištění.
  • 11. Diskuse výsledků – dokončení.
  • 12. Závěr.
  • 13. Finalizace textu, příprava prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • BLÁHOVÁ, A., S. JANEK a M. VOCHOZKA, 2021. Metodika odborné práce. České Budějovice Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
  • PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
    doporučená literatura
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
  • HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
  • MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
  • MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
  • VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
  • BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
  • NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Diskuse výsledků88
Formální úprava testu22
Hypotézy, výzkumné otázky55
Literární rešerše1212
Metodika88
Název a úvod práce44
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
Příprava prezentace, obhajoba práce55
Výsledky44
Závěr44
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5216
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 20 %
seminární práce 80 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout v~součtu za seminární práci a její prezentaci 70 %.

Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Informace učitele
http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Metodika odborné práce je k dispozici pod následujícím odkazem: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ustav_podnikove_strategie/student/seminarni_prace/metodika_odborne_prace_pro_ekonomicke_programy/Metodika_odborne_prace_pro_ekonomicke_programy.pdf
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu vochozka@mail.vstecb.cz.

Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.