MIE_s Mikroekonomie - pro bakalářské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Filip Petrách, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vendula Simotová (cvičící)
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. (cvičící)
Ing. Libor Votava, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Rousek, Ph.D.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Skupina Ekonomie – Oddělení zástupce ředitele pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními mikroekonomickými kategoriemi, veličinami a modely, které jsou teoretickým základem pro studium dalších návazných ekonomických disciplín.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. umí popsat základy dějin ekonomického myšlení,
2. umí vysvětlit chování spotřebitelů a firem na všech trzích,
3. umí definovat základní mikroekonomické kategorie,
4. je schopen odvodit nabídku, poptávku, ceny apod.,
5. dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
  • 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
  • 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky a poptávky.
  • 4. Produkční funkce a izokvantová metoda.
  • 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
  • 6. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
  • 7. Zisk a alternativní cíle firmy.
  • 8. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů.
  • 9. Trh půdy, trh práce.
  • 10. Kapitálový trh.
  • 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
  • 12. Všeobecná rovnováha.
  • 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
  • Semináře:
  • 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
  • 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
  • 3. Chování firmy a vytvoření nabídky na trhu výrobků a služeb.
  • 4. Elasticita nabídky a poptávky.
  • 5. Produkční funkce a izokvantová metoda.
  • 6. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
  • 7. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
  • 8. Zisk a alternativní cíle firmy.
  • 9. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů. Trh půdy.
  • 10. Kapitálový trh, trh práce.
  • 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
  • 12. Všeobecná rovnováha.
  • 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
Literatura
    povinná literatura
  • COWEN, T. a A. TABARROK, 2015. Modern principles: microeconomics. Third edition. New York: Worth Publishers. ISBN 9781429278416.
  • HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-807400-278-6.
  • JUREČKA, V., 2013. Mikroekonomie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4385-1.
  • HAŠKOVÁ, S. a P. BRŮŽKOVÁ, 2015. Ekonomická teorie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
    doporučená literatura
  • MANKIW, N. G., 2018. Principles of microeconomics. Eighth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1305971493.
  • KRUGMAN, P. R. a R. WELLS, 2008. Microeconomics. [s. l.]: Worth Publishers. ISBN 978-0716771593.
  • MACÁKOVÁ, L., 2010. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-70-6.
  • SIRŮČEK, P., M. NEČADOVÁ a L. MACÁKOVÁ, 2003. Mikroekonomická teorie I: cvičebnice. 2. aktualiz. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 80-86175-37-5.
  • HAŠKOVÁ, S., L. KUČERA a V. TRACHTA, 2014. Mikroekonomie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-065-6.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test / esej2424
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2056
Příprava na závěrečný test3434
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
esej 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce vč. přednášek splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Metody hodnocení:
Průběžné hodnocení bude realizováno následovně:
  • studenti utvoří skupiny v počtu max. 3 studentů – rozdělení provedeme na prvním semináři včetně přidělení témat, u kombinované formy studia se studenti rozdělí sami
  • délka prezentace cca 10 – 15 minut – bez ohledu na počet členů týmu
  • počet slidů prezentace min. 10 – bez ohledu na počet členů týmu
  • prezentace bude obsahovat reálná čísla z ekonomiky, nejlépe v časových řadách
  • na semináři budou prezentovat vždy všichni členové týmu, pokud bude někdo z týmu chybět, prezentaci namluví
  • v případě kombinované formy studia jsou parametry shodné s tím, že nebudou studenti fyzicky prezentovat, ale společně prezentaci namluví
  • prezentace vloží studenti do odevzdávárny, jelikož v případě namluveného videa budou soubory pravděpodobně větší


Závěrečné hodnocení formou teoretického testu (70 bodů + eventuální bonus).


V případě zisku 50 až 70 bodů v součtu průběžného a závěrečného hodnocení možnost ústního dozkoušení. Možnost dozkoušení se týká výhradně opravných termínů.


Účast na výuce v případě kontaktní výuky řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE).

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.