BSA_RKL Řízení kvality

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Yaroslava Kostiuk, PhD. (cvičící)
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ekaterina Chytilová, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Prohloubit odborné znalosti studentů v problematice řízení systému jakosti a kontroly podnikových procesů. Na seminářích si studenti na praktických příkladech osvojí klasické a moderní metody a postupy řízení jakosti. Absolvováním předmětu se prohloubí mezioborové znalosti studentů, na jejichž základě pak dokáží analyzovat, hodnotit, navrhovat a aplikovat vhodná řešení a opatření, která povedou ke zlepšení systému řízení jakosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí teorii i principům tvorby podnikového systému kvality,
2. umí analyzovat podnikové procesy z hlediska jejich kvalitativních parametrů,
3. osvojí si základní normy platné v oblasti kvality jak ve výrobě, tak službách,
4. zná odchylky jakosti, signalizující narušení procesů kvality v podniku,
5. rozumí kontrolním mechanismům v oblasti kvality a umí navrhovat nápravná opatření.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do problematiky jakosti, definice základních pojmů a koncepcí řízení jakosti.
  • 2. Základní principy moderního řízení jakosti.
  • 3. Normy ISO řady 9000, základní požadavky normy ČSN EN 9001 a 9004, účel a využití norem v praxi.
  • 4. Odpovědnost za výrobek a státní politika jakosti.
  • 5. Integrovaný systém řízení kvality.
  • 6. Lidský faktor v řízení jakosti.
  • 7. Předvýrobní etapa řízení jakosti, plánování jakosti, metody plánování jakosti.
  • 8. Zajištění kvalitního nákupu, dodavatelsko-odběratelské vztahy.
  • 9. Jakost v procesu výroby – ověřování shody výsledného produktu ve výrobě, kontroly jakosti, údržba a manipulace s materiálem, řízení neshodných produktů, preventivní a nápravná opatření.
  • 10. Poprodejní etapa řízení jakosti, zajištění kvality zákazníkům.
  • 11. Ekonomika jakosti.
  • 12. Zlepšování systému řízení jakosti.
  • 13. Přezkoumání systému řízení jakosti, druhy auditů, sebehodnocení a přezkoumání systému.
  • Semináře:
  • 1. Základní pojmy statistiky v oblasti řízení jakosti.
  • 2. Základní nástroje řízení jakosti – kontrolní tabulky, histogram, Paretův diagram.
  • 3. Ishikawův diagram, vývojový diagram, bodový diagram.
  • 4. Statistická regulace procesů (metoda SPC – Statistical Process Control).
  • 5. Metody plánování jakosti, dům jakosti.
  • 6. Analýza rizik – metoda FMEA.
  • 7. Modely EFQM a CAF.
  • 8. Analýza systému měření.
  • 9. Sedm nových nástrojů managementu jakosti, diagram afinity.
  • 10. Diagram vzájemných vztahů.
  • 11. Systémový diagram, maticový diagram.
  • 12. Diagram PDPC.
  • 13. Analýza způsobilosti procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • NENADÁL, J. a D. VYKYDAL, 2012. Systémy managementu jakosti I. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. ISBN 9788024825861.
  • ROSS, J., 2017. Total Quality Management, Text, Cases, and Readings, 3rd edit. New York: Routledge. ISBN 9780203735466.
  • NENADÁL, J., 2008. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press. ISBN 9788072611867.
  • PYZDEK, T. and P. KELLER, 2013. The handbook for quality management: a complete guide to operational excellence. 2nd edit. New York: McGraw-Hill. ISBN 9780071799249.
    doporučená literatura
  • MAREK, L., 2015. Statistika v příkladech. 2. vyd. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing. ISBN 9788074311536.
  • THILAGAVATHI, G and T. KARTHIK. 2015. Process Control and Yarn Quality in Spinning. New York: WPI Publishing. ISBN 9780429083877.
  • BESTERFIELD, D. H. et al., 2002. Total Quality Management. 3rd ed. [s. l.]: Prentice Hall. ISBN 978-0130993069.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2032
Příprava na přednášky10 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2246
Příprava na závěrečný test2636
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 10 %
test - závěrečný 70 %
aktivita na seminářích 20 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou vykonávat z předmětu Řízení kvality pouze 100-bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu Řízení kvality (email: chytilova@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. Kombinovaná výuka probíhá formou výukových bloků, kde jsou studenti v přímém kontaktu s vyučujícím. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen v rámci blokové výuky, ale i v konzultačních hodinách. Komunikaci se studentem doplňuje elektronická komunikace prostřednictvím elektronické pošty a přes informační systém školy.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.