BSA_AHO Analýza hodnotového řetězce

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
BSA_PST || STR_s Podniková strategie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou hodnotového řetězce, jednoho z rozhodujících nástrojů pro formulaci podnikové strategie. Absolvent předmětu pochopí význam, roli a úlohu hodnotového řetězce, jak na úrovni odvětvové, tak podnikové a na konkrétním zvoleném podniku bude schopen popsat jeho hodnototvorné a podpůrné aktivity.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. umí analyzovat vnitřní strukturu odvětví,
2. rozumí pojmům konkurenceschopnost, konkurence a konkurenční výhoda,
3. zná zásady a postup při tvorbě jedinečné hodnotové nabídky,
4. rozumí úloze, významu a roli hodnotového řetězce,
5. umí charakterizovat primární aktivity hodnotového řetězce,
6. umí charakterizovat sekundární aktivity hodnotového řetězce,
7. zná rozšířené modifikované formy hodnotového řetězce.
Osnova
  • Semináře:
  • 1. Analýza vnitřní struktury odvětví.
  • 2. Konkurenční výhoda, měřítka konkurenční výhody (relativní cena, relativní náklady).
  • 3. Tvorba jedinečné hodnoty – specifikace zákazníků.
  • 4. Tvorba jedinečné hodnoty – specifikace potřeb.
  • 5. Tvorba jedinečné hodnoty – relativní cena.
  • 6. Hodnotový řetězec, jeho význam, úloha a role podle M. Portera.
  • 7. Odvětvové hodnotové řetězce.
  • 8. Popis hodnotového řetězce na zvoleném podniku. Popis aktivit (procesů) primárních – vstupní logistika, výroba, výstupní logistika.
  • 9. Popis aktivit (procesů) primárních – marketing, servisní a poprodejní služby.
  • 10. Popis aktivit (procesů) sekundárních – nákup, podniková infrastruktura.
  • 11. Popis aktivit (procesů) sekundárních – Technologický rozvoj, řízení lidských zdrojů.
  • 12. Rozšíření hodnotového řetězce podle jiných autorů (Norton, Kaplan, Pallův model, rámec podnikových procesů podle americké organizace APQC).
  • 13. Prezentace studentů – Popis hodnotového řetězce na zvoleném podniku.
Literatura
    povinná literatura
  • STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6.
  • MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2.
  • KMEC, J., J. DOBROVIČ, P. PÁRTLOVÁ, J. STRAKOVÁ a J. VÁCHAL, 2019. Logistika materiálových toků a procesů v průmyslové výrobě. Prešov: Bookman s.r.o. ISBN 978-80-8165-378-0.
  • CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publicationst Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
  • FAULKNER, D. O. and A. CAMPBELL, 2006. The Oxford handbook of strategy: a strategy overview and competitive strategy. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-927521-1.
    doporučená literatura
  • HANZELKOVÁ, A., M. KEŘKOVSKÝ a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přeprac. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-637-1.
  • KAPLAN, R. S. a D. P. NORTON, 2007. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press. ISBN 978- 80-7261-177-5.
  • MELLAHI, K. and J. G. FRYNAS, 2011. Global strategic management. 2. vyd. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-954393-9.
  • PORTER, M. E., 2008. On Competition. USA: Harvard Business Review Press. ISBN 978-1-4221-2696-7.
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžný test11
Příprava na průběžný test810
Příprava prezentace11
Příprava projektové studie1632
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 20 %
prezentace 10 %
projektová studie 70 %
Podmínky testu
Student v~rámci projektové studie popíše na zvoleném podniku primární a sekundární aktivity hodnotového řetězce a zpracuje návrh na jejich zlepšení z~hlediska jejich přidané hodnoty. Zpracovanou studii odprezentuje před auditoriem studentů. Průběžný test prověří nezbytné teoretické znalosti pro zpracování projektové studie. Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 20 bodů tj. 20 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 80 bodů tj. 80 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (80 - 0) + body z~průběžného hodnocení (20 - 0): Z~100 – 70, X 69,99 - 30, N 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na cvičeních povinná 70% účast. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.