BPE_OBC Obchodní činnost

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Bc. Alena Srbová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Bc. Alena Srbová, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPE_OBC/E3: So 16. 3. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, So 4. 5. 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, So 18. 5. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, A. Srbová
BPE_OBC/P01: Út 13:05–14:35 B1, A. Srbová
BPE_OBC/S01: St 11:25–12:55 D416, A. Srbová
BPE_OBC/S02: Út 14:50–16:20 D415, A. Srbová
BPE_OBC/S03: St 14:50–16:20 D415, A. Srbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí základním pojmům v oblasti obchodních činností
2. chápe význam velkoobchodu a maloobchodu
3. orientuje se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží
4. vysvětlí principy mezinárodního obchodu (včetně zahraničně-obchodní politiky)
5. vysvětlí podstatu elektronického obchodu
6. orientuje se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě
7. rozumí významu ochrany spotřebitele
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Obchod a jeho pojetí, vnitřní obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu také v ČR do r. 1990.
  • 2. Podnikatelské prostředí a obchod, Obchodní kategorie, podnikání a podnikatelské subjekty v obchodě
  • 3. Sortiment zboží a služeb. Obchodní sortiment. Vlastní značky obchodníků (privátní značky)
  • 4. Velkoobchod – druhy velkoobchodních činností, principy velkoobchodní technologie
  • 5. Maloobchod - maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností, principy maloobchodní technologie, formy prodeje, retail marketing
  • 6. Typologie maloobchodních jednotek, hlavní typy stacionárních obchodních jednotek. Integrace a kooperace v maloobchodě
  • 7. Legislativa – vybraná problematika z oblasti obchodu (např. zákon o ochraně spotřebitele (obchodní praktiky, povinnosti prodávajícího, Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů), zákon o živnostenském podnikání, Potravinové právo v ČR a EU, Zákon o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, GDPR)
  • 8. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě. Identifikace zboží
  • 9. Mezinárodní obchod – teoretická východiska, význam a vývoj vnějších ekonomických vztahů, mezinárodní měnový systém, ekonomická integrace a obchod, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích, kupní smlouva v mezinárodním obchodě
  • 10. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR. Jednotný vnitřní trh. Struktura dohod WTO a orgány k jejich provádění. Překážky v přístupu na trh.
  • 11. Elektronický obchod.
  • 12. Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí.
  • 13. Společenská odpovědnost a etika v podnikání a trvale udržitelný rozvoj v obchodě
  • Semináře
  • 1. Seznámení s organizací seminářů, informace o průběžném a závěrečném hodnocení
  • 2. Obchodní sortiment
  • 3. Vlastní značky obchodníků. Značky kvality.
  • 4. Lokalizace obchodní jednotky. Nákupní atmosféra obchodní jednotky.
  • 5. Marketingová komunikace obchodní jednotky s důrazem na podporu prodeje a reklamu
  • 6. Ochrana spotřebitele
  • 7. Etické kodexy
  • 8. Cenová kalkulace a index spotřebitelských cen
  • 9. Mezinárodní organizace v obchodě. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě, včetně doložek INCOTERMS.
  • 10. Příprava na prezentaci esejí
  • 11. Prezentace esejí
  • 12. Prezentace esejí
  • 13. Prezentace esejí
Literatura
    povinná literatura
  • • JADERNÁ, Eva a Hana VOLFOVÁ. Moderní retail marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2021. 240 s. ISBN 978-80-271-1384-2
  • • JANKŮ, Martin. WTO a právo mezinárodního obchodu. 1. vyd. Praha: C. H. Beck., 2019. 19 s. ISBN 978-80-7400-735-4
  • • HES, Aleš, Daniela ŠÁLKOVÁ, Marta REGNEROVÁ a Štefan TOTH. Obchodní nauka. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2014 313 s. ISBN 978-80-2132-408-4
  • • AKEHURST, Gary a Nicholas ALEXANDER. The Internationalisation of Retailing. 1st Edition. Oxon: Routledge. 2013 220 pp. ISBN 978-11-363-0476-7.
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
    doporučená literatura
  • • ŠTĚRBOVÁ, Ludmila, Iveta ČERNÁ, Radek ČAJKA a Ilya BOLOTOV. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4
  • • KARLÍČEK, Miroslav, Tereza HATOŇOVÁ, Martin CHARVÁT …… a Petr KŮTA. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing. 224s. ISBN 978-80-247- 5769-8
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1332
Příprava na závěrečný test2252
esej3030
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
esej 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 % prostřednictvím zpracování eseje. V~rámci závěrečného testu lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Termíny:

Odevzdání eseje se řídí termínem uvedeným v~odevzdávárně vytvořené pro účel odevzdání seminární práce u~prezenčního a kombinovaného studia.
Informace učitele
Student je povinen svou práci v průběhu semestru konzultovat se svým vyučujícím (student kombinované formy) a se svým vyučujícím semináře (student prezenční formy) a průběžně prokázat zpracování jednotlivých pasáží práce v průběhu semestru. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.

Hodnocení studentů s individuálním studijním plánem (ISP) se bude skládat z průběžného hodnocení (vypracování a odevzdání eseje - max. 30 bodů) a závěrečného hodnocení (závěrečný test - max. 70 bodů). Studenti s ISP mají povinnost ihned po schválení svého individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího, k němuž jsou přiřazeni do seminární skupiny "S". V případě, že tak student neučiní nejpozději do dvou týdnů od schválení, nebude na jeho ISP brán zřetel.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/BPE_OBC