BPE_OBC Obchodní činnost

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Dušek, Ph.D. (cvičící)
Ing. et Ing. Nikola Sagapova, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPE_OBC/E1: So 5. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, So 2. 4. 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, Ne 24. 4. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, N. Sagapova
BPE_OBC/P01: Po 8:00–9:30 B1, N. Sagapova
BPE_OBC/S01: Po 11:25–12:55 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S02: Po 13:05–14:35 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S03: Po 14:50–16:20 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S04: Út 8:00–9:30 N205, R. Dušek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí základním pojmům v oblasti obchodních činností
2. chápe význam velkoobchodu a maloobchodu
3. orientuje se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží
4. vysvětlí principy mezinárodního obchodu (včetně zahraničně-obchodní politiky)
5. vysvětlí podstatu elektronického obchodu
6. orientuje se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě
7. rozumí významu ochrany spotřebitele
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu.
  • 2. Obchodní kategorie.
  • 3. Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály.
  • 4. Maloobchod, maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností.
  • 5. Typologie maloobchodních jednotek, kooperace a kooperační sdružení v obchodní činnosti.
  • 6. Retailing, vývojové tendence v maloobchodě, nákupní centra, řízení provozu obchodního centra.
  • 7. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě.
  • 8. Mezinárodní obchod, podstata, význam, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
  • 9. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR.
  • 10. Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod, kupní smlouva v mezinárodním obchodě.
  • 11. Elektronický obchod.
  • 12. Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí.
  • 13. Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj v obchodě.
  • Semináře
  • 1. Seznámení s organizací seminářů, zadání semestrálního projektu. Družstevní podnikání a obchod.
  • 2. Obchodní sortiment, třídění zboží a jeho identifikace.
  • 3. Podnikatelské prostředí a obchod.
  • 4. Malé a střední podnikání v obchodě.
  • 5. Ochrana spotřebitele I.
  • 6. Ochrana spotřebitele II.
  • 7. Mezinárodní měnový systém.
  • 8. Mezinárodní organizace v obchodě.
  • 9. Formy vstupu na zahraniční trhy.
  • 10. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě, včetně doložek INCOTERMS.
  • 11. Specifika cenové politiky a cenová kalkulace.
  • 12. Vývojové trendy mezinárodního obchodu.
  • 13. Zpracování a konzultace semestrálních projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, V. et al., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4.
  • JANKŮ, M., 2019. WTO a právo mezinárodního obchodu. Praha: C.H.Beck. ISBN 978-80-7400-735-4.
  • AKEHURST, G. a A. NICHOLAS, 2013. The Internationalisation of Retailing. [s. l.]: Routledge. ISBN 978-11-363-0476-7.
  • HES, A., 2014. Obchodní nauka. Praha: Česká zemědělská univerzita. ISBN 978-80-2132-408-4.
    doporučená literatura
  • ŠTĚRBOVÁ, L., 2013. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4694-4.
  • KARLÍČEK, M., 2016. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 5769-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2151
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1332
seminární práce3030
Účast na průběžném testu11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
seminární práce 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 % formou průběžného testu. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Seminární práce přitom respektuje strukturu a náležitosti odborného textu (požadavky jsou stanoveny v~rámci předmětu BPE_MOP a pokyny vyučujícího). Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Termíny:

Studenti prezenční formy studia budou psát průběžné testy na seminářích, a to v~7. a 13. týdnu. Odevzdání seminární práce se řídí termínem uvedeným v~odevzdávárně vytvořené pro účel odevzdání seminární práce u~prezenčního studia.

Studenti kombinované formy studia budou průběžný test psát na posledním tutoriálu dle rozvrhu. Odevzdání seminární práce se řídí termínem uvedeným v~odevzdávárně vytvořené pro účel odevzdání seminární práce u~kombinovaného studia.
Informace učitele
Student je povinen svou práci v průběhu semestru konzultovat se svým vyučujícím (student kombinované formy) a se svým vyučujícím semináře (student prezenční formy) a průběžně prokázat zpracování jednotlivých pasáží práce v průběhu semestru. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.

Hodnocení studentů s individuálním studijním plánem (ISP) se bude skládat z průběžného hodnocení (průběžné testy z problematiky probírané na přednáškách - max. 30 bodů) a závěrečného hodnocení (seminární práce - max. 70 bodů). Studenti s ISP mají povinnost ihned po schválení svého individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího, k němuž jsou přiřazeni do seminární skupiny S (sagapova@mail.vstecb.cz nebo dusek@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní nejpozději do dvou týdnů od schválení, nebude na jeho ISP brán zřetel.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.