VŠTE:MOP Metodika odborné práce - Informace o předmětu
MOP Metodika odborné práce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Petra Martíšková, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (cvičící)
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Josef Maroušek, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MOP/P01: Út 18:10–19:40 E1, P. Martíšková, J. Váchal
MOP/S01: Út 13:05–14:35 B3, R. Vaníčková
MOP/S02: Út 16:30–18:00 B1, P. Martíšková
MOP/S04: St 8:00–9:30 A5, L. Ližbetinová - Předpoklady
- FORMA(P)
Žádné specifické předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je získání odborných znalostí a praktických dovedností v oblasti přípravy, zpracování, prezantace a obhajoby studentských prací. Absolvent předmětu: - dokáže vymezit cíl a hypotézy práce a zpracovat metodiku k jeho naplnění - je schopen získávat informace z informačních zdrojů v souladu s citační normou a analyzovat je v souladu se stanoveným cílem práce - dokáže provést syntézu získaných poznatků a formulovat závěry včetně návrhu a doporučení - v rámci seminární práce uplatní znalosti formálních náležitostí.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu
dokáže vymezit cíl a hypotézy práce
dokáže zpracovat metodiku k jeho naplnění
je schopen získávat informace z informačních zdrojů v souladu s citační normou
je schopen analyzovat informace (data) v souladu se stanoveným cílem práce
dokáže provést syntézu získaných poznatků
dokáže formulovat závěry včetně návrhu a doporučení
ovládá zásady verbálního projevu
je schopen v rámci seminární práce uplatnit znalosti formálních náležitostí. - Osnova
- 1. Úvodní informace k předmětu. (výzkum, technika, informační společnost, společnost znalostí)
- 2. Specifika jednotlivých typů odborných prací. (typy odborných textů, typy odborné literatury, knih a zdrojů, prameny vědeckých informací, periodika, klasifikace výstupů dle RIV)
- 3. Práce s informačními systémy. (PC a vědecký text, tištěné a elektronické zdroje, knihovny, rešerše, textové editory)
- 4. Bibliografické citace, citační norma ISO 690. (bibliografie, bibliografické manažery, citace, citování, pod čarou poznámky, seznam použité literatury)
- 5. Práce se zdroji a literární rešerše. (sběr informací, interpretace a kritika pramene, výpisky, archivy, zdroje)
- 6. Formální úprava odborných textů. (jazyk, gramatika, styl, přílohy)
- 7. Formulace, verifikace a ověření hypotéz. (struktura odborného textu)
- 8. Metody sběru a hodnocení dat. (organizace a postup psaní odborného textu, writing center)
- 9. Metodika práce. (typy otázek, metody, metodologie)
- 10. Formální pravidla prezentace. (ústní prezentace, obhajoba BP)
- 11. Výběr tématu odborného textu. Struktura textu. (autoři, školitelé, název, co obsahuje BP, aplikace v IS, anotace, abstrakt, recenze, esej)
- 12. Autorská práva a plagiátorství. (etika a věda)
- 13. Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. (věda, vědecká komunikace, tituly, instituce)
- Literatura
- povinná literatura
- VOCHOZKA, Marek et al. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016. ISBN 978-80-7468-108-0.
- doporučená literatura
- PAULOVČÁKOVÁ, Lucie a kol. Jak vypracovat bakalářskou a diplomovou práci. Šesté aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2015. ISBN 978-80-7452-106-5.
- ŠANDEROVÁ, J. a A. MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 209 s. ISBN 80-86429-40-7.
- BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices, 2nd edition. Tampa: University of South Florida. ISBN-13: 978-1475146127. Dostupné z: http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbook
- DAVIS, Martha, Scientific papers and presentations [online]. Boston 2004 [cit. 2013-09-09]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10179872.
- HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
- HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
- KAPOUNOVÁ, Jana a KAPOUN, Pavel. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
- Organizační formy výuky
- přednáška
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma E-learningový test 10 10 Příprava na přednášky 10 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 18 65 Příprava seminární práce 40 40 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 15 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
rešerše/osnova odborného článku 70 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení:
Průběžný test (30 %) - za úspěšné absolvování testu z~teoretických základů lze získat 30 bodů. Test v~e-learningové podobě bude zpřístupněn studentům od 10 týdne výuky do 13 týdne výuky v~IS bez omezení počtu pokusů. Hodnocení testu: student je úspěšný (minimálně 90%) – neúspěšný (méně než 90%). Pokud student úspěšně absolvuje test, získává 30 bodů do celkového hodnocení.
Závěrečné hodnocení: Student zpracuje rešerši na zadané téma vyučujícím, která bude zaměřena na předměty profilujícího základu. Rešerše musí obsahovat minimálně 30 literárních zdrojů, přičemž min. 15 cizojazyčných a minimálně 15 zdrojů indexovaných v~databázi WoS/Scopus. Dále student zpracuje osnovu odborného článku s~vazbou na zpracovanou rešerši. Citace a seznam použité literatury se zpracují dle předpisu VŠTE. Zpracovanou rešerši včetně osnovy odborného článku student odevzdá do Odevzdávárny v~IS nejpozději do konce 11 týdne výuky. Za zpracování rešerše a osnovy k~odbornému článku dle stanovených zásad lze získat až 70 bodů. Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je získání 70 bodů z~obou hodnocených částí, tedy z~průběžného testu a za zpracování rešerše a osnovy k~odbornému článku.
Celková klasifikace předmětu, tj. body za seminární práci a její prezentaci (max. 70) + body z~průběžného testu (30 nebo 0):
A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2019/MOP