VŠTE:N_FLP Fyzika v logistických procesec - Informace o předmětu
N_FLP Fyzika v logistických procesech
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2014
- Rozsah
- 2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Jaroslav Krieg (cvičící)
RNDr. Dana Smetanová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Radimír Novotný, DrSc.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_FLP/L1: So 8. 11. 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, 18:10–19:40 B2, Ne 14. 12. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, J. Brcková, D. Smetanová
N_FLP/P01: St 13:05–14:35 D415, D. Smetanová
N_FLP/S01: každé liché pondělí 16:30–18:00 B3, každé liché pondělí 18:10–19:40 B3, J. Brcková, J. Krieg - Předpoklady
- MAX_KOMBINOVANYCH(100) && MAX_PREZENCNICH(40)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou technických aspektů pohybu hmotných i informačních toků v logistických systémech. Absolvent předmětu prokazuje znalosti z oblastí aplikované mechaniky, fyzikálních polí, elektromagnetických vln a metod pozorování pohybu těles.
- Osnova
- 1. Kruhový pohyb v aplikaci na mechanické soustavy. Síly při křivočarém pohybu. Odstředivé regulátory. Princip dynamického snímače. Moment síly a moment hybnosti. Práce jako dráhový účinek síly. Impuls jako dobový účinek síly. Hybnost a impuls při rotačním pohybu. Přenos síly spojkami a převodovkami. 2. Moment setrvačnosti těles. Setrvačníky a jejich praktické využití. Volný setrvačník, Maxwellův setrvačník, Cardanův závěs. Těžký setrvačník, jeho precese a nutace. 3. Gyroskopické jevy u dopravních strojů v zatáčce (letadlo, loď, raketa). Gyroskopické jevy u dvojstopých a jednostopých vozidel. Stabilizace letu disku a střely. 4. Zákon zachování energie, termodynamické věty. Účinnost Carnotova cyklu. Přeměna tepelné energie na mechanickou 5. Gravitační pole. Intenzita a potenciál gravitačního pole. Pohyby v gravitačním poli Země. 6. Elektrostatické pole. Intenzita a potenciál elektrostatického pole. Elektrostatické pole nabitých vodičů. 7. Elektrický proud. Vodiče, nevodiče a polovodiče. 8. Magnetické pole stálých proudů. Magnetické obvody. Vznik střídavého napětí v otáčivé smyčce. 9. Uzavřený a otevřený elektromagnetický oscilátor. Vznik elektromagnetických vln a jejich šíření. Klasifikace elektromagnetických vln. 10. Světlo jako elektromagnetické vlnění a korpuskulární záření. Koherentní zdroje. Interference světla. Ohyb na hraně, štěrbině a mřížce. Polarizace světla, dvojlom světla a jeho užití v praxi. 11. Energie, hmotnost a hybnost fotonů. Einsteinova rovnice pro fotoefekt. Dualismus vlnových a korpuskulárních vlastností světla. 12. Koherentní a nekoherentní zdroje pro optické komunikační systémy. Detektory záření. Optické planární a vláknové vlnovodné struktury. 13. Přenos signálů optickým vláknem. Zpracování optických signálů. Přenos informací atmosférou a ostatními dielektrickými prostředími. Princip družicového pozorování Země.
- Literatura
- povinná literatura
- Halliday, David. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 1, 2, 3, 4 a 5. Brno Praha: VUTIUM Prometheus, 2000. ISBN 80-214-1868-0, ISBN 80-7196-213-9.
- Feynman, Richard Phillips. Feynmanovy přednášky z fyziky s řešenými příklady. Feynman, Leighton, Sands. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Fragment, 2000-2002. 3 sv. Přeloženo z angličtiny. ISBN 80-7200-405-0.
- doporučená literatura
- Sequens, Jiří. Technika zobrazení fyzikálních polí. Praha : Academia, 1980.
- Sodomka,L., Fiala. J. Fyzika, chemie kondenzovaných látek s aplikacemi. ADHESI. Liberec 2003.
- Ondráček, E., Janáček, P. Výpočtové modely v technické praxi. SNTL Praha 1990.
- Horák, Z., Krupka, F. Fyzika. Příručka pro fakulty strojního inženýrství. SNTL Praha, SVTL Bratislava. Praha 1966.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
seminární práce 30 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_FLP/index.qwarp
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2014/N_FLP