N_RAM Racionální management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2025
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. PhDr. Marcel Lincényi, PhD., MBA (cvičící)
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Peter Gallo, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_RAM/K02: So 11. 10. 11:25–12:55 B3, Ne 16. 11. 13:05–17:35 B3, Ne 23. 11. 13:05–17:35 B3, Ne 7. 12. 16:30–18:00 B3, M. Lincényi, J. Váchal
N_RAM/P01: Po 9:40–11:10 I303, J. Váchal
N_RAM/S01: Čt 11:25–12:55 E4, E. Chytilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Racionální management je proces zabývající se racionálním řízením. Napomáhá získat dovednosti, které sú vhodné rozvíjet a synergicky využívat v procese různých analýz a projekcí budoucího stavu. Racionální management v rámci organizace umožní manažérům racionálně ovlivňovaní současných i budoucích procesu a prvků organizační struktury. Hlavním cílem racionálního managementu je identifikovat a umět řešit problémy organizace / podniku včetně problému lidí spojených s výkonem jejich práce. Je ho možné využít ve správný čas v rozhodovacích a řídících procesech s ohledem ke kvalitě, efektivitě a produktivitě práce. Výuka předmětu Racionální management klade důraz na využívání samostatnosti, kritického a tvůrčího myšlení u studentů v kontextu jejich dalšího profesního rozvoje včetně uplatnění inovačního potenciálu ve vyučovacím procesu za účelem implementace do podnikové praxe profesního oboru.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
chápe podstatu racionálního řízení a ví, v jakých oblastech a kdy tyto znalosti využít;
je schopen identifikovat problém a navrhnout postup jeho řešení;
umí identifikovat rozhodovací proces a objasnit podstatu analýzy rozhodování;
umí identifikovat budoucí problémy a analyzovat je. Na tomto základě může předvídat budoucí události a navrhovat řešení;
umí rozpoznat různé situace a může je vyhodnotit;
lépe porozumí příčinám změn ve výkonu lidí, naučí se jim rozumět a ovlivňovat je.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Předpoklady racionálního managementu, hledání organizační efektivnosti.
  • 2. Základní schéma myšlení v rámci organizace. Potřeba moderní inovativní organizace, racionální řízení.
  • 3. Problémová analýza. Schopnosti řešení problému, kritéria definující problém, struktura problému.
  • 4. Technika, proces a užití problémové analýzy.
  • 5. Analýzy rozhodování. Podmínky a prvky volby.
  • 6. Technika rozhodovací analýzy. Generovaní a hodnoceni alternativ.
  • 7. Užití analýzy rozhodování, typy rozhodnutí, komplexní rozhodnutí.
  • 8. Rozhodovací analýzy jako standardní postup.
  • 9. Analýza potenciálních problému, budoucí události a jich důsledky, základní činnosti, věc odpovědnosti.
  • 10. Použití analýzy potenciálních problému, zabezpečeni, zodpovědnost, přínos.
  • 11. Hodnocení situace. Rozpoznání, priority, plánovaní postupu řešení.
  • 12. Řešení problému výkonnosti lidí. Problémy výkonnosti lidí, generování možných příčin.
  • 13. Zavedení racionálního procesu uvnitř organizace, podmínky úspěchu.
  • Semináře:
  • 1. Stanovení koncepčního aparátu a zvládnutí předpokladů racionálního řízení a týmové role v tomto procesu.
  • 2. Výběr, charakteristika podniku včetně popisu jeho základního schématu myšlení, složení moderní inovativní organizace.
  • 3. Vytvořte seznam problémů a problémových situací a aplikujte analýzu problémů na konkrétní situaci.
  • 4. Identifikace problémů a aplikace techniky analýzy problému na vybraný příklad.
  • 5. Rozhodování, vymezení kritérií pro rozhodování o vybrané situaci (problému).
  • 6. Aplikace techniky rozhodovací analýzy, generování a evaluační alternativy.
  • 7. Tvorba myšlenkových map pro řešení problémových situací.
  • 8. Příklady metod a typů kolektivního rozhodování a jejich využití v praxi.
  • 9. Identifikace problémů a rizik v podnikové sféře včetně určení jejich potenciálů, alternativ a scénářů pro budoucí události.
  • 10. Kompetenční matice v rozhodovacích a problémových (krizových) situacích podniků - tvorba a rozdělení kompetencí.
  • 11. Sledování rozhodovacích a řídicích situací na modelovém podniku a sestavování rozhodovacích scénářů pro budoucí vývoj podniků.
  • 12. Monitorování podnikové výkonnosti založené na klíčových ukazatelích výkonnosti pro vybraný subjekt (organizaci).
  • 13. Vytvoření implementace racionalizace vybraného podnikového procesu na základě potenciálu pro jeho zlepšení.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁNEK, L., 2022. Metody manažerského rozhodování. Praha: NEWTON College, a. s. ISBN 978-80-87325-53-7.
  • GALLO, P., J. VÁCHAL a J. STRAKOVÁ, 2022. Racionální management. Prešov: Dominanta.
    doporučená literatura
  • SCHEDLER, K. a J. RUEGG-STURM, 2014. Multi-rational Management. Mastering Conflicting Demands in a Pluralistic Environment. [s. l.]: Palgrave Macmillan. ISBN 978-1137444400.
  • JANKELOVÁ, N., 2021. Manažerské rozhodování. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. ISBN 978-80-2254-853-3.
  • KEPNER, CH. H. a B. B. TREGOE, 2013. The new rational manager. [s. l.]: Princeton Research Press, ISBN 0971562717.
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2020
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1414
Příprava na závěrečný test4343
Samostudium 36
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný
test - závěrečný
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2025/N_RAM