LIŽBETINOVÁ, Lenka, Štarchoň PETER, Weberová DAGMAR, Nedeliaková EVA a Juříková MARTINA. The Approach of SMEs to Using the Customer Databases and CRM: Empirical Study in the Slovak Republic. SUSTAINABILITY. SWITZERLAND: MDPI, ST ALBAN-ANLAGE 66, CH-4052 BASEL, SWITZERLAND, roč. 12, č. 1, s. 1-21. ISSN 2071-1050. doi:10.3390/SU12010227. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Approach of SMEs to Using the Customer Databases and CRM: Empirical Study in the Slovak Republic
Název česky Přístup malých a středních podniků k využívání zákaznických databází a CRM: empirická studie ve Slovenské republice
Autoři LIŽBETINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Štarchoň PETER (203 Česká republika), Weberová DAGMAR (203 Česká republika), Nedeliaková EVA (703 Slovensko) a Juříková MARTINA (203 Česká republika).
Vydání SUSTAINABILITY, SWITZERLAND, MDPI, ST ALBAN-ANLAGE 66, CH-4052 BASEL, SWITZERLAND, 2020, 2071-1050.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/20:00001898
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.3390/SU12010227
UT WoS 000521955600227
Klíčová slova česky MSP; zákaznícké databáze; CRM; marketingové trendy; Slovensko
Klíčová slova anglicky SMEs; customer database; CRM; marketing trends; Slovakia
Štítky KDO, RIV20, SCOPUS, WOS
Změnil Změnila: Kateřina Nygrýnová, učo 23736. Změněno: 22. 12. 2020 10:59.
Anotace
Sustainability of (small and medium-sized enterprises) SMEs in a globalized economy depends on several factors. According to available studies, effective Customer Relationship Management (CRM) is one of the factors affecting the competitiveness of SMEs in a positive way. This paper is focused on creating customer databases and on using the CRM strategy in SMEs in Slovakia. The aim of the paper is to cluster SMEs in Slovakia based on using customer databases and CRM and to identify differences in clusters according to the selected attributes. The outputs of the research focused on marketing communication and on creating the CRM strategy in Slovak enterprises are presented in the paper. Quantitative nonexperimental research using the questionnaires was conducted at the end of 2017 and throughout the year 2018. The research results are based on the responses of 1009 Slovak SMEs. Basic descriptive statistics, K-means cluster analysis, Analysis of variance (ANOVA), and Tukey HSD test were used to process the data. The resulting clusters show three typical attitudes of Slovak SMEs to creating the database, using the CRM and its effectiveness. Moreover, attitude to the application of ethical principles and holistic, integrated, and socially responsible marketing are presented in the clusters. Following the results, the fact that SMEs can be divided into the three following clusters with equal size can be stated: 1st cluster (in 92.2% and consisting of micro- and small-sized enterprises), customer databases are created for the purpose of marketing communication; 2nd cluster, consisting of the highest percentage of medium-sized enterprises and enterprises with foreign equity participation using the customer databases and CRM; and 3rd cluster characterized with smaller-sized enterprises with domestic property not focused on marketing communication and using the customer databases. The research results provide the basis for further research and support for small and medium-sized enterprises.
Anotace česky
Vytvoření efektivní marketingové strategie podle současných trendů je klíčovým procesem potřebným k dosažení udržitelného růstu, který může vést k přilákání velkého počtu stávajících i potenciálních zákazníků. Úspěch podniku je tedy ovlivněn do velké míry tímto procesem. Cílem příspěvku je determinovat shluky malých a středních podniků působících na Slovensku dle jejich využití nástrojů marketingové komunikace. Výzkum v oblasti marketingové komunikace a řízení vztahů se zákazníky (CRM) ve firmách byl proveden na Slovensku v letech 2017 a 2018. Na výzkumu se podílelo celkem 1 009 malých a středních podniků ze Slovenska. Podle algoritmu K-means cluster byly určeny tři shluky. Pro zpracování dat byla využita deskriptivní statistika, shluková analýza a analýza rozptylu (ANOVA) pro identifikaci statisticky významného rozdílu z hlediska velikosti podniků.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 14:17