D 2019

Interpretation of the concept of derivative and definite integral in a simple way

VYSOKÁ, Jana

Basic information

Original name

Interpretation of the concept of derivative and definite integral in a simple way

Name in Czech

Interpretace pojmů derivace a určitého integrálu jednoduchou cestou

Authors

VYSOKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Depósito Legal: V-247-2019. LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, doi: 10.21125/inted.2019, p. 8495-8499, 5 pp. 2019

Publisher

IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION & DEVELOPMENT, LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

10100 1.1 Mathematics

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/19:00001780

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-84-09-08619-1

ISSN

UT WoS

000541042203088

Keywords (in Czech)

Derivace; limita; integral; rychlost.

Keywords in English

Derivatives; limit; integral; velocity.

Tags

Changed: 13/7/2020 09:24, Kateřina Nygrýnová

Abstract

V originále

This paper shows a short example of a suggestion how to explain the concept of the derivative of the function and the definite integral. This topic could be included in learning materials designed for teachers who work with students that have chosen advanced mathematics as an elective or with high school students who are engaged in mathematics beyond compulsory curriculum. Students often indicate the concept of the derivative using a limit as the most problematic section of the subject. The basic definition of the derivative discourages students from the start because it is based on the limit. So the mentioned topic is usual very unpopular for students not only at secondary schools. In this article we will try to simplify and approximate the concept of the derivative and the integral in different context using a convenient practical example. In the example to explain the concept of the definite integral, we used the movement of the vehicle in the given section. This part of mathematics so could be more comprehensible to students.

In Czech

Tato práce ukazuje krátký příklad návrhu, jak vysvětlit pojem derivace funkce a určitého integrálu. Toto téma by mohlo být zahrnuto do učebních materiálů určených pro učitele, kteří pracují se studenty, kteří si vybrali pokročilou matematiku jako volitelnou, nebo se studenty středních škol, kteří se zabývají matematikou nad rámec povinných učebních osnov. Studenti často označují pojem derivace pomocí limity jako nejproblematičtější část předmětu. Základní definice derivace odrazuje studenty již od začátku, protože je založena na limitě. Uvedené téma je tedy obvykle velmi nepopulární pro studenty nejen na středních školách. V tomto článku se pokusíme zjednodušit a přiblížit pojem derivace a integrálu v různých souvislostech pomocí praktického příkladu. V příkladu jsme pro vysvětlení pojmu určitého integrálu použili pohyb vozidla v dané sekci. Tato část matematiky by tak mohla být studentům srozumitelnější.

Files attached