KMECOVÁ, Iveta. Using Fisher´s combinative test to investigate the dependence of using teaching methods to develop entrepreneurial skills. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2019 Proceedings. Valencia: IATED Academy. p. 588-594. ISBN 978-84-09-08619-1. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Using Fisher´s combinative test to investigate the dependence of using teaching methods to develop entrepreneurial skills
Name in Czech Použití Fisherova kombinovaného testu k výzkumu závislosti používání výukových metod k rozvoji podnikatelských dovedností
Authors KMECOVÁ, Iveta (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Valencia, INTED2019 Proceedings, p. 588-594, 7 pp. 2019.
Publisher IATED Academy
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/19:00001736
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-84-09-08619-1
ISSN 2340-1079
UT WoS 000536018100097
Keywords (in Czech) Metody vyučování; efektivita vzdělávacího procesu; podnikatelská kompetence; učitel; Fisherův kombinovaný test.
Keywords in English Teaching methods; efficiency of educational process; entrepreneurial competence; teacher; Fisher combinatorial test.
Tags NE_RLZ, RIV20, WOS
Changed by Changed by: Kateřina Nygrýnová, učo 23736. Changed: 15/6/2020 14:25.
Abstract
The contribution is devoted to the analysis of teaching methods via Fisher's combinatorial test. It’s a follow-up to the contribution "Analysis of teaching methods of university teachers supporting the development of entrepreneurial skills", which also deals with the teaching methods. Mentioned contribution is in editorial. In the practical part, based on the questionnaire survey, the data are examined as to whether there is a dependence between the use of individual teaching methods to each other. The evaluation is performed using the Fisher´s Combination Test. The aim was to focus on the degree of statistical dependence between selected questions of the questionnaire survey. For example, respondents' views on the effectiveness of the educational process using the case study method and the use of discussion methods in the educational process have been studied in this contribution. It was also examined whether there is a dependence between respondents' views on the implementation of discussion methods and their influence on the development of critical thinking. We also analyzed the relationship between brainstorming and discussion. Six questions from the questionnaire on the teaching methods were selected for testing and were analyzed through the Fisher´s Combinatorial Test. The testing was performed at a significance level a = 0.05.Using this test, preformulated hypotheses are verified. First examined dependence: H0= The opinions of teachers on the effectiveness of case studies do not influence the use of discussion methods. HA= The opinions of teachers on the effectiveness of case studies have a significant statistical influence on using discussion methods. Second examined dependence: H0= The opinions of teachers on the effectiveness of using the critical thinking method do not influence the use of discussion methods. HA= The opinions of teachers on the effectiveness of the critical thinking method have a statistically significant influence on the use of the discussion methods. Third examined dependence: H0= The opinions of teachers on the effectiveness of implementing brainstorming do not influence the use of discussion methods. HA= The opinions of teachers on the effectiveness of implementing brainstorming have a significant statistical influence on the use of discussion methods.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je věnován analýze výukových metod pomocí Fisherova kombinatorického testu. Jedná se o navázání na příspěvek „Analýza vyučovacích metod vysokoškolských učitelů podporujících rozvoj podnikatelských dovedností“, který se také zabývá vyučovacími metodami. Uvedený příspěvek je v úvodníku. V praktické části jsou na základě dotazníkového šetření zkoumány údaje o tom, zda existuje závislost mezi použitím jednotlivých vyučovacích metod navzájem. Hodnocení se provádí pomocí Fisherova kombinovaného testu. Cílem bylo zaměřit se na míru statistické závislosti mezi vybranými otázkami dotazníkového šetření. V tomto příspěvku byly studovány například názory respondentů na efektivitu vzdělávacího procesu pomocí metody případové studie a použití diskusních metod ve vzdělávacím procesu. Bylo také zkoumáno, zda existuje závislost mezi názory respondentů na implementaci diskusních metod a jejich vlivem na rozvoj kritického myšlení. Také jsme analyzovali vztah mezi brainstormingem a diskuzí. Bylo vybráno šest otázek z dotazníku o metodách výuky, které byly analyzovány pomocí Fisherova kombinatorického testu. Testování bylo provedeno na hladině významnosti a = 0,05. Pomocí tohoto testu jsou ověřeny předem formulované hypotézy. Zkoumaná závislost: H0 = Názory učitelů na účinnost případových studií neovlivňují použití diskusních metod. HA = Názory učitelů na účinnost případových studií mají významný statistický vliv na používání diskusních metod. Druhá zkoumaná závislost: H0 = Názory učitelů na účinnost používání metody kritického myšlení neovlivňují použití diskusních metod. HA = Názory učitelů na účinnost metody kritického myšlení mají statisticky významný vliv na použití diskusních metod. Třetí zkoumaná závislost: H0 = Názory učitelů na účinnost implementace brainstormingu neovlivňují použití diskusních metod. HA = Názory učitelů na účinnost implementace brainstormingu mají významný statistický vliv na používání diskusních metod.
PrintDisplayed: 28/3/2024 16:43