MUSÍLEK, Josef. Dynamical Model for Determination of Horizontal Forces on Crane Runway during motion of the Crane. In Yilmaz I.,Marschalko M.,Drusa M.,Dabija A.M.,Toksoz D.,Niemiec D. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 5. vyd. Spojené království: Institute of Physics Publishing. s. nestránkováno, 7 s. ISSN 1757-8981. doi:10.1088/1757-899X/603/5/052076. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dynamical Model for Determination of Horizontal Forces on Crane Runway during motion of the Crane
Název česky Dynamický model pro výpočet vodorovných sil od mostového jeřábu
Autoři MUSÍLEK, Josef (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 5. vyd. Spojené království, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, od s. nestránkováno, 7 s. 2019.
Nakladatel Institute of Physics Publishing
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 20101 Civil engineering
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/75081431:_____/19:00001636
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISSN 1757-8981
Doi http://dx.doi.org/10.1088/1757-899X/603/5/052076
Klíčová slova česky jeřáb; dráha; vodorovné síly
Klíčová slova anglicky crane; runway; horizontal forces
Štítky BDP, RIV19, SCOPUS
Změnil Změnila: Ing. Anna Palokha, učo 18083. Změněno: 2. 12. 2019 10:32.
Anotace
During a motion of an overhead travelling crane on the crane runway horizontal forces between the crane and the crane runway girder occur. The reason of these forces can be the acceleration or deceleration of the crane and then most significant part of these horizontal forces is skewing of the crane. There are several methods for calculation of these forces. These methods depend mainly on computational model which is chosen. There were made some comparison of these methods in past conference by author of this article. The most significant load caused by motion of crane is the skewing. In the past the cause of the skewing was considered as the different speeds of the endcarriages of the crane which result to the horizontal transverse loads of the crane runway. In present the skewing of crane is defined as the motion of the overhead bridge crane with the constant velocity but with the angle relative to the crane runway. It means that the overhead bridge crane is angled relative to the crane runway and moves in constant velocity. During this motion the crane wheels are angled relative to the rail of the crane runway and the transverse forces occur on crane wheels. But this situation can occur also during the acceleration or deceleration of the crane. Present standards don´t take into account this situation. A dynamical model is presented in this paper which describes motion of the overhead double bridge crane during its acceleration. The dynamical model includes things which can influence the motion of the crane, the forces acting on crane wheels. The model thus describes the behaviour of the crane during acceleration in general and enables to determinate the horizontal transverse forces. The basic assumption of this model is that there is no contact between the rim of the crane wheel and the rail of the crane runway.
Anotace česky
Při pohybu mostového jeřábu na jeřábové dráze dochází k vodorovným silám mezi jeřábem a nosníkem jeřábové dráhy. Důvodem těchto sil může být zrychlení nebo zpomalení jeřábu a potom nejvýznamnější součástí těchto horizontálních sil je příčení jeřábu. Pro výpočet těchto sil existuje několik metod. Tyto metody závisí hlavně na zvoleném výpočetním modelu. V minulosti bylo příčení uvažováno, jako růné rychlosti stran jeřábu, které vedou k vodorovnému příčnému zatížení jeřábové dráhy. V současné době je příčení jeřábu definováno jako pohyb mostového jeřábu s konstantní rychlostí, ale s úhlem vzhledem k dráze jeřábu. To znamená, že mostový jeřáb je nakloněn vzhledem k dráze jeřábu a pohybuje se konstantní rychlostí. Během tohoto pohybu jsou jeřábová kola nakloněna vzhledem ke kolejnici jeřábové dráhy a na jeřábová kola působí příčné síly. K této situaci však může dojít i při zrychlení nebo zpomalení jeřábu. Současné standardy tuto situaci nezohledňují. V tomto článku je uveden dynamický model, který popisuje pohyb mostového jeřábuběhem jeho zrychlení. Dynamický model zahrnuje věci, které mohou ovlivnit pohyb jeřábu, síly působící na kola jeřábu. Model tedy popisuje chování jeřábu během zrychlení obecně a umožňuje určit horizontální příčné síly. Základním předpokladem tohoto modelu je, že nedochází ke kontaktu mezi ráfkem jeřábového kola a kolejnicí jeřábové dráhy.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 03:36