2018
Mathematical modelling of shafts in drives
HRUBÝ, Petr, Tomáš NÁHLÍK a Dana SMETANOVÁZákladní údaje
Originální název
Mathematical modelling of shafts in drives
Název česky
Matematické modelování hřídelí v pohonech
Autoři
HRUBÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš NÁHLÍK (203 Česká republika, domácí) a Dana SMETANOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Communications, Žilina, Žilinská univerzita v Žilině, EDIS, 2018, 1335-4205
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
20301 Mechanical engineering
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/75081431:_____/18:00001404
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Hookův kloub; hřídel; vibrace; matematický a fyzikální model; přenosová matice; metoda konečných prvků
Klíčová slova anglicky
Hook’s joint; shaft; vibration; mathematical and physical model; transfer matrix; Finite element method
Změněno: 26. 2. 2019 09:04, Mgr. Eva Hynešová
V originále
"Propeller shafts of the vehicle's drive transmit a torque to relatively large distances. The shafts are basically long and slender and must be dimensioned not only in terms of torsional stress, but it is also necessary to monitor their resistance to lateral vibration. In the paper, a simple model (of the solved problem) is constructed by the method of physical discretization, which is evident from the nature of the centrifugal force fields' influence on the spectral properties of the shaft. An analytical solving of speed resonances prop shafts test model (whose aim is to obtain values for verification subsequently processed models based on the transfer-matrix method and the finite element method) is performed."
Česky
"Hnací hřídele pohonu vozidla přenášejí točivý moment na relativně velké vzdálenosti. Hřídele jsou v podstatě dlouhé a štíhlé a musí musí být dimenzovány nejen ve smyslu torzního namáhání, ale je také nutné sledovat jejich odolnost vůči bočním vibracím. V příspěvku je jednoduchý model (řešeného problému) konstruován metodou fyzické diskretizace, což je zřejmé z povahy vlivu odstředivých silových polí na spektrální vlastnosti hřídele. Analytické řešení rezonančních rychlostí hřídelí je představeno na testovacím modelu (jehož cílem je získat hodnoty pro ověření následně zpracovaných modelů založených na metodě přechodových matic a metodě konečných prvků)."