RIEVAJ, Vladimír, Ján VRÁBEL, František SYNÁK a Ladislav BARTUŠKA. The Effects of Vehicle Load on Driving Characteristics. Advances in Science and Technology Research Journal. Polsko: Lublin univ technology, poland, fac mechanical eng, roč. 12, č. 1, s. 142-149. ISSN 2299-8624. doi:10.12913/22998624/80896. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Effects of Vehicle Load on Driving Characteristics
Název česky Vliv nákladu na jízdní vlastnosti vozidla
Autoři RIEVAJ, Vladimír (703 Slovensko, garant), Ján VRÁBEL (703 Slovensko), František SYNÁK (703 Slovensko) a Ladislav BARTUŠKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Advances in Science and Technology Research Journal, Polsko, Lublin univ technology, poland, fac mechanical eng, 2018, 2299-8624.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 20301 Mechanical engineering
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/75081431:_____/18:00001301
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.12913/22998624/80896
UT WoS 000435976000018
Klíčová slova česky těžiště vozidla; poloměr oblouku silnice; jízdní rychlost; směrová odchylka; stabilita vozidla
Klíčová slova anglicky gravity center of vehicle; road curve radius; speed at passage; directional deviation; vehicle stability
Štítky RIV18, TSD_z, WOS
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 5. 10. 2018 13:13.
Anotace
Many traffic accidents are due to an incorrect assessment of the current situation by the driver of the vehicle. With correct assessment of the situation, the driver has also to take into account a number of other factors. This article focuses on some of these factors such as the vehicle load, vehicle speed and curve radius. The first part of the article deals with the position of the vehicle center of gravity (CG), which has a major impact on the driving characteritics of the vehicle. The paper demonstrates the calculation of the maximum speed of a car model and truck model (without load and with load) when cornering. The center of gravity has an effect on the vehicle axles load distribution, and thereby on braking forces. This issue is dealt with in the second part of the paper. In the last part the calculation of the braking force as a function of the adhesion coefficient of the tires depending on the road surface is mentioned. The importance of the contribution consists in quantifying the impact of vehicle load on its driving characteristics.
Anotace česky
Mnoho dopravních nehod je způsobeno nesprávným posouzením aktuální situace řidičem vozidla. Při správném posouzení situace musí řidič vzít v úvahu řadu dalších faktorů. Tento článek se zaměřuje na některé z těchto faktorů, jako je zatížení vozidla, rychlost vozidla a poloměr křivky (oblouku silnice). První část článku se zabývá polohou těžiště vozidla, která má velký vliv na jízdní charakteristiku vozidla. Článek předkládá modelový výpočet maximální rychlosti vozidla a modelového nákladního automobilu (bez zatížení a se zatížením) při zatáčení vozidla v oblouku. Těžiště působí na rozložení zatížení náprav vozidla a tím i na brzdné síly. V poslední části článku je uveden výpočet brzdné síly jako funkce koeficientu adheze pneumatik v závislosti na povrchu vozovky. Význam příspěvku spočívá v kvantifikaci dopadu zatížení vozidla na jeho jízdní vlastnosti.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 07:10