J 2018

Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti

TOMÁŠKOVÁ, Elena

Basic information

Original name

Axiologičeskije funkcii deonimov v mediadiskurze i ich roľ v sakralizacii/desakralizacii vlasti

Name in Czech

Axiologické funkce deonymů v mediálním diskurzu a jejich role v sakralizaci/desakralizaci moci

Name (in English)

Axiological function of deonimes in mediadiskurce and their role in sacralization/desacralization of power

Authors

TOMÁŠKOVÁ, Elena

Edition

Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60201 General language studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

deonýmy; publicistický diskurz; axiologická funkce; hodnotový obraz světa

Keywords in English

deonyms; media discourse; axiological function; value picture of the world

Tags

ERIH, RJZ
Changed: 2/7/2018 11:22, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

Issledovanije bazirujetsja na principach, konceptualnych podchodach i metodologii sovreměnnych rossijskich i zaruběžnych škol, zanimajuščichsja razrabotkoj novogo aktuaľnogo napravlenija – filosofii žurnalistiky. Osnovanijem dlja issledovanija javljajetsja predpoloženije o tom, čto vse fenoměny (v tom čisle jazykovyje) v mědiadiskurse vypolnjajut axiologičeskije funkcii. Produktivnoj lexičeskoj gruppoj v jazyke sovremennych SMI javljajutsja deonimy (slova, obrazovannyje na baze imjon politikov). V slovare sredstv massovoj informacii pročno zakrepiliś deonimy putinizm, trampizm (russkij jazyk), putinism, trumpism (anglijskij), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser i poutiniser (francuzskij), merkeln, obamieren, putinisieren (německij). Axiologičeskije funkcii i potenciál deonimov v prodviženii i transljacii sociaľnych cennosťej rassmatrivajutsja v aspěktě filosofii žurnalistiky. Kromě togo, v staťje issledujutsja vozmožnosti deonimov v aspěktě ich roli v processach sakralizacii i desakralizacii vlasti. Sozdanije i populjarizacija opreděljonnych deonimov v diskurze SMI vlijajet na formirovanije otnošenija obščestvennosti k vlasti. Takim obrazom, v staťje prosleživajetsja roľ deonimov v artikuljacii i transljacii cennostnych smyslov, a takže v postrojenii otnošenij meždu obščestvom i politikoj.

In Czech

Studie je založena na principech, koncepčních přístupech a metodologii moderních ruských a zahraničních škol, které vyvíjejí novou aktuální oblast - filozofii žurnalistiky. Základem pro tuto studii je předpoklad, že všechny jevy (včetně jazykových) v mediálním diskurzu plní axiologické funkce. Produktivní lexikální skupina v jazyce moderních médií jsou deonimy (slova, která jsou vytvořena na základě jmen politiků). Ve slovníku současných médií jsou pevně zakotveny deonimy putinism, trampizm (ruský jazyk), putinism, trumpism (anglický jazyk), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser a poutiniser (francouzský), merkeln, obamieren, putinisieren (německý jazyk). Axiologické funkce a potenciál deonymů při propagaci a šíření sociálních hodnot jsou zkoumány v aspektu filosofie žurnalistiky. Kromě toho článek zkoumá možnosti deonymů ve světle jejich role v procesech sakralizace a desakralizace moci. Tvorba a propagace některých deonymů v diskurzu médií ovlivňují vytváření postoje veřejnosti vůči moci. To znamená, že článek pátrá po role deonymů při artikulaci a přenosu významných smyslů, stejně jako i po budování vztahů mezi společností a politikou.

In English

This work is based on the principles, conceptual approaches and methodology of modern Russian and foreign schools engaged in the development of a new topical direction – the philosophy of journalism. It can be assumed that all phenomena (including linguistic) in the media discourse perform axiological functions. Deonyms (words based on the names of politicians) are a productive lexical group in the language of modern media. The deonyms путинизм, трампизм (Russian), putinism, trumpism (English), berlusconiser, clintoniser, sarkozyser, and poutiniser (French), merkeln, obamieren, putinisieren (German), are firmly in the lexicon of the media. It seems interesting to examine in aspect of the philosophy of journalism deonyms’ axiological functions and their potential in the social values’ promotion and translation. In addition, a certain perspective has to explore the possibilities of deonyms in the aspect of their role in the processes of power sacralization and desacralization. We assume that the introduction and popularization of certain deonyms in the media discourse influence the formation of the public’s attitude to power. Thus, the paper suggests studying the role of deonyms in articulation and translation of value meanings, as well as in building relations between society and politics.
Displayed: 15/7/2025 23:16