POLANECKÝ, Lukáš. Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi (ELEMENTARY APPLICATION OF ORDINARY DIFFERENTIAL EQUATIONS IN PRACTICE). Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., 2018, vol. 6, No 2, p. 128-132, 6 pp. ISSN 1339-3189.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi
Name (in English) ELEMENTARY APPLICATION OF ORDINARY DIFFERENTIAL EQUATIONS IN PRACTICE
Authors POLANECKÝ, Lukáš.
Edition Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) Vzdělání; diferenciální rovnice; Ebbinghauův model; učební osnovy
Keywords in English Education; differential equations; Ebbinghau’s model; curriculum
Tags ERIH, VPR
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 17/4/2018 11:17.
Abstract
Cílem této studie je zaměřit se na aplikaci diferenciálních rovnic pomocí matematických modelů v praxi. Autoři zaměřují svůj výzkum na deterministické modely (modely, které neobsahují náhodné veličiny) a zároveň obsahují faktor času (tedy dynamické modely). Konkrétní model, který autoři řeší je „Ebbinghausův model zapomínání“. Tento model autoři řeší na základě výsledků studia studentů na vybrané „Vysoké škole“. Autoři tedy vytvoří pomocí empirického výzkumu model zapomínání, který bude sloužit pro širokou veřejnost. Výzkum této studie není určen pouze na studenty, ale může být také přínosem všem zaměstnavatelům, jejichž zaměstnanci se vrací do práce po delší pracovní neschopnosti nebo dovolené.
Abstract (in English)
"This study focuses on the application of differential equations using mathematical models in practice. The authors focused their research on deterministic models (Plevný 2005) (models that do not include random variables) and contain a time factor (dinamic models) (Lukáš 2012) as well. Specific model which is solved by authors is ”The Ebbinghau’s Model of Forgetting” (Jaber 1997). This Model is solved based on results of studies of students at selected ”High School”. The Authors thus created empirical research of forgetting, which will be used for the public. Research of this Study is not offered for the students only, but it can also be benefical at all employers whose employees returning to work after an extended sick leave or vacation. The final model shows that it is much better to learn as much subject matter that will be slowly forgotten. This fact will be shown in primary, secondary and tertiary eduacation as well. We hope the study will encourage pupils and students to continuous learning and overall learning curriculum."
PrintDisplayed: 23/5/2024 06:18