POLANECKÝ, Lukáš. Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi. Mladá veda. Prešov: Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o., 2018, roč. 6, č. 2, s. 128-132, 6 s. ISSN 1339-3189.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi
Název anglicky ELEMENTARY APPLICATION OF ORDINARY DIFFERENTIAL EQUATIONS IN PRACTICE
Autoři POLANECKÝ, Lukáš.
Vydání Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky Vzdělání; diferenciální rovnice; Ebbinghauův model; učební osnovy
Klíčová slova anglicky Education; differential equations; Ebbinghau’s model; curriculum
Štítky ERIH, VPR
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 17. 4. 2018 11:17.
Anotace
Cílem této studie je zaměřit se na aplikaci diferenciálních rovnic pomocí matematických modelů v praxi. Autoři zaměřují svůj výzkum na deterministické modely (modely, které neobsahují náhodné veličiny) a zároveň obsahují faktor času (tedy dynamické modely). Konkrétní model, který autoři řeší je „Ebbinghausův model zapomínání“. Tento model autoři řeší na základě výsledků studia studentů na vybrané „Vysoké škole“. Autoři tedy vytvoří pomocí empirického výzkumu model zapomínání, který bude sloužit pro širokou veřejnost. Výzkum této studie není určen pouze na studenty, ale může být také přínosem všem zaměstnavatelům, jejichž zaměstnanci se vrací do práce po delší pracovní neschopnosti nebo dovolené.
Anotace anglicky
"This study focuses on the application of differential equations using mathematical models in practice. The authors focused their research on deterministic models (Plevný 2005) (models that do not include random variables) and contain a time factor (dinamic models) (Lukáš 2012) as well. Specific model which is solved by authors is ”The Ebbinghau’s Model of Forgetting” (Jaber 1997). This Model is solved based on results of studies of students at selected ”High School”. The Authors thus created empirical research of forgetting, which will be used for the public. Research of this Study is not offered for the students only, but it can also be benefical at all employers whose employees returning to work after an extended sick leave or vacation. The final model shows that it is much better to learn as much subject matter that will be slowly forgotten. This fact will be shown in primary, secondary and tertiary eduacation as well. We hope the study will encourage pupils and students to continuous learning and overall learning curriculum."
VytisknoutZobrazeno: 19. 6. 2024 23:37