2018
Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi
POLANECKÝ, LukášZákladní údaje
Originální název
Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi
Název anglicky
ELEMENTARY APPLICATION OF ORDINARY DIFFERENTIAL EQUATIONS IN PRACTICE
Autoři
POLANECKÝ, Lukáš
Vydání
Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Vzdělání; diferenciální rovnice; Ebbinghauův model; učební osnovy
Klíčová slova anglicky
Education; differential equations; Ebbinghau’s model; curriculum
Změněno: 17. 4. 2018 11:17, Mgr. Blanka Mikšíková
V originále
Cílem této studie je zaměřit se na aplikaci diferenciálních rovnic pomocí matematických modelů v praxi. Autoři zaměřují svůj výzkum na deterministické modely (modely, které neobsahují náhodné veličiny) a zároveň obsahují faktor času (tedy dynamické modely). Konkrétní model, který autoři řeší je „Ebbinghausův model zapomínání“. Tento model autoři řeší na základě výsledků studia studentů na vybrané „Vysoké škole“. Autoři tedy vytvoří pomocí empirického výzkumu model zapomínání, který bude sloužit pro širokou veřejnost. Výzkum této studie není určen pouze na studenty, ale může být také přínosem všem zaměstnavatelům, jejichž zaměstnanci se vrací do práce po delší pracovní neschopnosti nebo dovolené.
Anglicky
"This study focuses on the application of differential equations using mathematical models in practice. The authors focused their research on deterministic models (Plevný 2005) (models that do not include random variables) and contain a time factor (dinamic models) (Lukáš 2012) as well. Specific model which is solved by authors is ”The Ebbinghau’s Model of Forgetting” (Jaber 1997). This Model is solved based on results of studies of students at selected ”High School”. The Authors thus created empirical research of forgetting, which will be used for the public. Research of this Study is not offered for the students only, but it can also be benefical at all employers whose employees returning to work after an extended sick leave or vacation. The final model shows that it is much better to learn as much subject matter that will be slowly forgotten. This fact will be shown in primary, secondary and tertiary eduacation as well. We hope the study will encourage pupils and students to continuous learning and overall learning curriculum."