SIDIBE, Karim and Dana GÁLOVÁ. NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE (DAVID HAY’S CONCEPT OF RELIGIOUS EDUCATION). In Magnanimitas. MMK 2016: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky. Hradec Králové: Magnanimitas. p. 694-696. ISBN 978-80-87952-17-7. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE
Name (in English) DAVID HAY’S CONCEPT OF RELIGIOUS EDUCATION
Authors SIDIBE, Karim (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana GÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Hradec Králové, MMK 2016: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky, p. 694-696, 3 pp. 2016.
Publisher Magnanimitas
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00000894
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-87952-17-7
Keywords (in Czech) Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spiritualita; vědomí souvztažnosti
Keywords in English Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spirituality; relational consciousness
Tags KCJ1, RIV16
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 4/1/2017 09:29.
Abstract
Tento příspěvek se zabývá koncepcí náboženské pedagogiky Davida Haye v kontextu britské náboženské pedagogiky. Na rozdíl od koncepce Harolda Loukese, která vychází z vývojové psychologie, a od koncepce Niniana Smarta, která prosazuje výuku více náboženství a sekularizmu, je Hayova koncepce zaměřena na rozvíjení vrozené dětské spirituální mentální dispozice prostřednictvím meditace a spirituálních technik. V tomto pojetí má výuka náboženství rozvíjet vrozený dětský spirituální potenciál posilováním vědomí souvztažnosti tím, že bude zajištěno 6 klíčových podmínek spolu s třemi základními kategoriemi.
Abstract (in English)
This publication deals with David Hay’s concept of Religious Education in the British context. In contrast to Harold Louke’s concept which is based on developmental psychology and Ninian Smart’s concept which advocates the teaching of several religions and secularism, Hay’s concept is based on a development of natural children´s mental disposition by meditation and spiritual techniques. This concept advocates a development of children’s natural spiritual potential by enhancing relational consciousness by meeting 6 key conditions with three basic categories.
PrintDisplayed: 20/4/2024 09:38