HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ. CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION. In Michael McGreevy, Robert Rita. CER Comparative European Research 2016. London: Sciemcee Publishing. s. 131-135. ISBN 978-0-9935191-3-0. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION
Název česky KRITICKÉ ÚHLOVÉ RYCHLOSTI OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU
Autoři HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ.
Vydání London, CER Comparative European Research 2016, od s. 131-135, 5 s. 2016.
Nakladatel Sciemcee Publishing
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10307 Acoustics
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN 978-0-9935191-3-0
Klíčová slova česky frekvence; vlastní; kmitání; ohybové; příčné; hřídele; klouby
Klíčová slova anglicky frequency; natural; vibration; bending; transverse; shafts; joints
Štítky KSTR4
Změnil Změnila: Hana Dlouhá, učo 19800. Změněno: 1. 12. 2016 11:21.
Anotace
During operation of some types of trucks, permanent flexural deformations of propshafts between an engine and a gearbox appear. This paper theoretically explains and exemplifies causes of these deformations. Propshafts are in the steady state stressed by the dynamic exciter bending torques of harmonic course and their vectors are perpendicular to the rotating plane of an appropriate fork of Hook´s joint. The mentioned exciter torques cause relative lateral oscillations of the propshaft in its rotating area. When formulating a mathematical model, therefore isn´t justified assumption of a fixed inclination of the rotating shaft´s line deflection, which is generally accepted in the literature. It is necessary to assume formation of the relative transverse spatial oscillation in the system of the shaft, which makes rotation around Hook´s joints´ centers connector in the static equilibrium position.
Anotace česky
U některých typů nákladních automobilů se za provozu objevovaly trvalé ohybové deformace kloubových hřídelů mezi motorem a převodovkou. V článku je teoreticky vysvětlena a na příkladech doložena příčina vzniku těchto deformací. Kloubové hřídele jsou v ustáleném stavu namáhány dynamickými ohybovými budicími momenty přibližně harmonického průběhu, jejichž vektory jsou kolmé na rotující rovinu příslušné vidlice Hookeova kloubu. Zmíněné budicí momenty způsobují relativní příčné rozkmitání kloubového hřídele v rotujícím prostoru kloubového hřídele. Při formulaci matematického modelu není proto opodstatněný předpoklad konstantního sklonu průhybové čáry rotujícího hřídele, který je v literatuře obvykle přijímán. Je nutné předpokládat vznik relativního příčného prostorového kmitání v systému hřídele, který koná rotaci kolem spojnice středů Hookeových kloubů ve statické rovnovážné poloze.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 12:15