HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ. CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION. Online. In Michael McGreevy, Robert Rita. CER Comparative European Research 2016. London: Sciemcee Publishing, 2016. p. 131-135. ISBN 978-0-9935191-3-0. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION
Name in Czech KRITICKÉ ÚHLOVÉ RYCHLOSTI OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU
Authors HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ
Edition London, CER Comparative European Research 2016, p. 131-135, 5 pp. 2016.
Publisher Sciemcee Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9935191-3-0
Keywords (in Czech) frekvence; vlastní; kmitání; ohybové; příčné; hřídele; klouby
Keywords in English frequency; natural; vibration; bending; transverse; shafts; joints
Tags KSTR4
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 1/12/2016 11:21.
Abstract
During operation of some types of trucks, permanent flexural deformations of propshafts between an engine and a gearbox appear. This paper theoretically explains and exemplifies causes of these deformations. Propshafts are in the steady state stressed by the dynamic exciter bending torques of harmonic course and their vectors are perpendicular to the rotating plane of an appropriate fork of Hook´s joint. The mentioned exciter torques cause relative lateral oscillations of the propshaft in its rotating area. When formulating a mathematical model, therefore isn´t justified assumption of a fixed inclination of the rotating shaft´s line deflection, which is generally accepted in the literature. It is necessary to assume formation of the relative transverse spatial oscillation in the system of the shaft, which makes rotation around Hook´s joints´ centers connector in the static equilibrium position.
Abstract (in Czech)
U některých typů nákladních automobilů se za provozu objevovaly trvalé ohybové deformace kloubových hřídelů mezi motorem a převodovkou. V článku je teoreticky vysvětlena a na příkladech doložena příčina vzniku těchto deformací. Kloubové hřídele jsou v ustáleném stavu namáhány dynamickými ohybovými budicími momenty přibližně harmonického průběhu, jejichž vektory jsou kolmé na rotující rovinu příslušné vidlice Hookeova kloubu. Zmíněné budicí momenty způsobují relativní příčné rozkmitání kloubového hřídele v rotujícím prostoru kloubového hřídele. Při formulaci matematického modelu není proto opodstatněný předpoklad konstantního sklonu průhybové čáry rotujícího hřídele, který je v literatuře obvykle přijímán. Je nutné předpokládat vznik relativního příčného prostorového kmitání v systému hřídele, který koná rotaci kolem spojnice středů Hookeových kloubů ve statické rovnovážné poloze.
PrintDisplayed: 24/4/2024 09:22