ZOUREK, Michal. LA POLITICA CULTURAL DE CHECOSLOVAQUIA EN URUGUAY DURANTE LAS DECADAS 1950 Y 1960 (CULTURAL POLICY OF CZECHOSLOVAKIA AND URUGUAY IN THE 1950´S AND 1960´S). Studia romanistica. Ostrava, 2016, Vol. 16, Num. 1, p. 109-118. ISSN 1803-6406.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name LA POLITICA CULTURAL DE CHECOSLOVAQUIA EN URUGUAY DURANTE LAS DECADAS 1950 Y 1960
Name in Czech KULTURNÍ POLITIKA ČESKOSLOVENSKA A URUGUAYE V PADESÁTÝCH A ŠEDESÁTÝCH LETECH 20. STOLETÍ
Name (in English) CULTURAL POLICY OF CZECHOSLOVAKIA AND URUGUAY IN THE 1950´S AND 1960´S
Authors ZOUREK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia romanistica, Ostrava, 2016, 1803-6406.
Other information
Original language Spanish
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00000738
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) kulturní vztahy; guerra fria; kominizmus; Uruguay; Československo; Latinská Amerika
Keywords in English cultural relationships; guerra fria; comunism; Uruguay; Czechoslovakia; Latin America
Tags ERIH, KCJ_12, RIV16
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 12/9/2016 09:03.
Abstract
El artículo analiza, a través de los documentos archivísticos y la literatura, la política cultural de Checoslovaquia hacia Uruguay durante las dos primeras décadas de la Guerra Fría, es decir, en los anos cincuenta y sesenta del siglo XX. Con respecto a las posibilidades limitadas de la diplomacia clásica de la Checoslovaquia comunista en la región, el buen nombre de la cultura checoslovaca ayudó a promover los intereses políticos y económicos. Especialmente la música clásica (Janáček, Dvořák, Smetana) y el cine, tradicionalmente exitoso en los festivales internacionales (Jiří Trnka), alcanzaron una gran popularidad. La década de los 60 se puede considerar como la época de la cooperación cultural más intensa entre los dos países que a la vez representa uno de los casos más exitosos de la política cultural de Checoslovaquia en América Latina. Después del golpe de Estado en 1973, las posibilidades de la promoción cultural de Checoslovaquia en Urug uay eran mínimas.
Abstract (in Czech)
Kulturní politika Československa vůči Latinské Americe v 50. a 60. letech 20. století v případě Uruguaye. Tento článek analyzuje kulturní politiku Československa vůči Uruguayi během dvou prvních dekád studené války v dokumentech českých archívů a literatury z tohoto období. S ohledem na limitované možnosti klasické československé komunistické diplomacie v tomto regionu to bylo dobré jméno československé kultury, které pomáhalo naplňovat politické a ekonomické zájmy země. Především československá vážná hudba (Janáček, Dvořák, Smetana) a také kinematografie, která uspěla na mezinárodních filmových festivalech (Jiří Trnka), získaly popularitu. 60. léta 20. století mohou být označena jako období nejintenzivnější kulturní spolupráce mezi oběma zeměmi a zároveň to byl jeden z nejlepších příkladů kulturní politiky Československa v Latinské Americe. Po převratu v roce 1973 byly možnosti propagace československé kultury v Uruguayi minimální.
Abstract (in English)
The cultural policy of Czechoslovakia towards Latin America in 1950s and 1960s: the case of Uruguay. This article analyzes cultural politics of Czechoslovakia against Uruguay during two first decades of the Cold War through documents from Czech archives and literature from that period. With regard to the limited possibilities of classical diplomacy of communist Czechoslovakia in the region, it was the good name of Czechoslovak culture that was conducive to promote political and economic interests of the country. Especially Czechoslovak classical music (Janáček, Dvořák, Smetana) and also cinematography, which was traditionally successful at internationals film festivals (Jiři Trnka), achieved great popularity. The 1960s can be identified as the period of the most intense cultural cooperation between the two countries and in the same time it was one of the best examples of the cultural policy of Czechoslovakia in Latin America. After the coup in 1973, the possibilities for cultural promotion of Czechoslovakia in Uruguay were minimal.
PrintDisplayed: 25/4/2024 11:32