D 2015

Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia

REMIŠOVÁ, Eva, Martin DECKÝ, Luboš PODOLKA, Matúš KOVÁČ, Terezie VONDRÁČKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia

Název česky

Mrazový index z aspektu návrhu vozovek na Slovensku

Autoři

REMIŠOVÁ, Eva (703 Slovensko), Martin DECKÝ (703 Slovensko), Luboš PODOLKA (203 Česká republika, domácí), Matúš KOVÁČ (703 Slovensko), Terezie VONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ladislav BARTUŠKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Amsterdam, Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015, od s. 3-10, 8 s. 2015

Nakladatel

Elsevier

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

20101 Civil engineering

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/75081431:_____/15:00000596

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISSN

UT WoS

000370751200001

Klíčová slova česky

klimatické charakteristiky; teplota vzduchu; mrazový index; návrh vozovek

Klíčová slova anglicky

climatic characteristics; air temperature; frost index; pavement design

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2016 13:49, Věra Kostková

Anotace

V originále

This article focuses on the changes of climatic characteristics used in highway engineering following global climatic changes and the effect of these changes on pavement design. Along with traffic load, the climatic conditions belong to the external factors affecting the physical and mechanical properties of pavements. The climatic characteristics are defined by the average daily air temperature, the average annual temperature and the frost index (during winter period). In this article, measurements of air temperature from five meteorological stations in Slovakia during the period from 1971 to 2011 are evaluated. The calculated values of frost index provide good correlation dependence of frost index for a height above sea level. Using calculated values of frost index based on the long-term temperatures measuring can leads to reduction of pavement thickness. The using of the objectified correlation dependence of frost index is precondition for creating successful objectification of spending money on building roads, which belong to the financially demanding civil engineering structures.

Česky

Tento článek se zaměřuje na změny klimatických charakteristik používaných v silničním stavitelství na základě probíhajících globálních klimatických změn a dopadu těchto změn na návrh vozovek. Spolu s dopravním zatížením, klimatické podmínky patří k vnějším faktorům, které ovlivňují fyzikální a mechanické vlastnosti vozovek. Tyto klimatické charakteristiky jsou definovány podle průměrné denní teploty vzduchu, průměrné roční teploty a indexu mrazu (v zimním období). V tomto článku jsou prezentována měření teploty vzduchu z pěti meteorologických stanic na Slovensku v období od roku 1971 do roku 2011 spolu s jejich vyhodnocením. Vypočtené hodnoty indexu mrazu poskytují dobrou korelační závislost indexu mrazu na výšce nad hladinou moře. Použití vypočtené hodnoty indexu mrazu na základě dlouhodobých teplotních měření mohou vést ke snížení tloušťky vozovky. Využití těchto objektivizovaných korelačních závislostí indexu mrazu je předpokladem pro vytvoření úspěšného a ekonomického návrhu při výstavbě silnic a dálnic, které patří k finančně náročným stavebním konstrukcím.