D 2015

Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele

HRUBÝ, Petr, Lenka KLEISNEROVÁ a Pavla ŽIDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele

Název anglicky

Analysis bending oscillations excited kinematic cardan shaft

Autoři

HRUBÝ, Petr, Lenka KLEISNEROVÁ a Pavla ŽIDKOVÁ

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, od s. 2565-2574, 15 s. 2015

Nakladatel

Magnanimitas

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

20000 2. Engineering and Technology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-87952-12-2

Klíčová slova česky

dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu

Klíčová slova anglicky

dynamic deflection; course; kinematic excitation; propshaft; vector condition

Štítky

Změněno: 20. 1. 2016 09:00, Mgr. Václav Karas

Anotace

V originále

V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.

Anglicky

The vehicle drives is one of the major sources of excitation of transverse vibrations propeller shafts kinematic excitation edge of the shaft due to spatial oscillations of the drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation method is used to transfer matrices. The kinematic excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It is calculated course of deflection, and the other elements of the state vector (slope deflection lines, bending moment, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area below the resonance and over the resonance. The method has been debugged and verified on real variant of the vehicle and is in good agreement with the calculation made independently modal and spectral properties propshaft.