HRMO, Roman a Daniel KUČERKA. Development of Information competence via E-learning. Journal of Technology and Information Education. Palacký University in Olomouc: Časopis pro technickou a informační výchovu, 2012, roč. 3/2012, č. 4, s. 6-14. ISSN 1803-6805.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Development of Information competence via E-learning
Název česky Rozvoj informační kompetence prostřednictvím E-learningu
Název anglicky Development of Information competence via E-learning
Autoři HRMO, Roman a Daniel KUČERKA.
Vydání Journal of Technology and Information Education, Palacký University in Olomouc, Časopis pro technickou a informační výchovu, 2012, 1803-6805.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 20301 Mechanical engineering
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky kompetence, klíčové kompetence, informační kompetence, e-learning, e-learning, pedagogický experiment textu
Klíčová slova anglicky competences, key competences, information competences, e-learning, e-learning text, pedagogical experiment
Změnil Změnila: Ing. Jana Hůlková, učo 10805. Změněno: 3. 12. 2015 15:18.
Anotace
The aim of this contribution is to inform the reader about the problems and results of the research of the thesis work on the development of informative competence by e-learning. We also tried to indicate the relation between the education and the communicative and informative technologies. The contribution also informs about the results of the research and the quality of the prepared e-learning educational text for the subject Engineering production for secondary vocational schools for 1st class of substructure study in the field 6476 4 technical - economical worker. The research was implemented by the teachers of technical professional subjects and the students of secondary vocational schools with engineering approach SOŚA. SOŠ Senec and the teachers of engineering subjects with no engineering approach SOŠE Trnava. The research showed that the prepared thesis work fulfilled its goal, prepared e-learning educational text is better than the accessible textbook and creates the alternative possibility for students studying independently. Cieľom príspevku je uviesť čitateľa do problematiky a výsledkov výskumu dizertačnej práce spracovanej na tému rozvoj informačnej kompetencie prostredníctvom e-learningu. Tu sme sa snažili naznačiť vzťah vzdelávania a komunikačných a informačných technológií. Príspevok ďalej informuje o výsledkov výskumu dizertačnej práce a kvality e-learningového učebného textu určeného pre predmet Strojárska výroba pre stredné odborné školy pre 1. ročník nadstavbového štúdia v odbore 6476 4 technicko-ekonomický pracovník. Výskum bol realizovaný prostredníctvom učiteľov technických profesijných predmetov a žiakov na stredných odborných školách so strojárskym zameraním SOŚA Trnava, SOŠ Senec a učiteľov strojárskych predmetov s nestrojárskym zameraním SOŚE Trnava. Výsledky výskumu ukázali, že predložená dizertačná práca splnila predsavzatý cieľ, pripravený e-learningový učebný text je lepší ako dostupné učebnice a tvorí im alternatívnu možnosť pri samostatnom štúdiu žiaka.
Anotace česky
Cílem příspěvku je uvést čtenáře do problematiky a výsledků výzkumu dizertační práce zpracované na téma rozvoj informační kompetence prostřednictvím e-learningu. Zde jsme se snažili naznačit vztah vzdělávání a komunikačních a informačních technologií. Příspěvek dále informuje o výsledcích výzkumu dizertační práce a kvality e-learningového učebního textu určeného pro předmět Strojní výroba pro střední odborné školy pro 1. ročník nástavbového studia v oboru 6476 4 technicko-ekonomický pracovník. Výzkum byl realizovaný prostřednictvím učitelů technických profesních předmětů a žáků na středních odborných školách se strojním zaměřením SOŚA Trnava, SOŠ Senec a učitelů strojních předmětů s nestrojním zaměřením SOŠE Trnava. Výsledky výzkumu ukázaly, že předložená dizertační práce splnila stanovený cíl, připravený e-learningový učební text je lepší než dostupné učebnice a tvoří jim alternativní možnost při samostatném studiu žáka.
Anotace anglicky
The aim of this contribution is to inform the reader about the problems and results of the research of the thesis work on the development of informative competence by e-learning. We also tried to indicate the relation between the education and the communicative and informative technologies. The contribution also informs about the results of the research and the quality of the prepared e-learning educational text for the subject Engineering production for secondary vocational schools for 1st class of substructure study in the field 6476 4 technical - economical worker. The research was implemented by the teachers of technical professional subjects and the students of secondary vocational schools with engineering approach SOŚA. SOŠ Senec and the teachers of engineering subjects with no engineering approach SOŠE Trnava. The research showed that the prepared thesis work fulfilled its goal, prepared e-learning educational text is better than the accessible textbook and creates the alternative possibility for students studying independently.
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 20:04