STELLNER, František and Marek VOKOUN. Internet, social sciences and humanities. Human Affairs: Postdisciplinary Humanities & Social Sciences Quarterly. Wien: Springer Verlag, vol. 24, No 4, p. 492-510. ISSN 1210-3055. doi:10.2478/s13374-014-0244-7. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Internet, social sciences and humanities
Name in Czech Internet a společenské a humanitní vědy
Authors STELLNER, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marek VOKOUN (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Human Affairs: Postdisciplinary Humanities & Social Sciences Quarterly, Wien, Springer Verlag, 2014, 1210-3055.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/14:00000408
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.2478/s13374-014-0244-7
Keywords (in Czech) internet;společenské vědy; státní podpora vědy; impakt faktor;ekonomie;historie; generační mezera
Keywords in English internet;social sciences;academic policy;impact factor;economics;history; generation gap
Tags KCRM6, RIV14
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 14/4/2015 08:26.
Abstract
The paper deals with the state of the social sciences after the boom of internet services in the Czech Republic in the 1990s. The results of our survey, based on 512 responses from the economics and history departments of major Czech public universities, show that internet services are considered a quality factor for academic output; however, the issues of plagiarism, a lack of resource criticism, inadequacy of impact factor-based evaluations, poor academic training for the new generation of social scientists, the failure of state academic policy, and the generation gap make further development in the Czech social sciences rather problematic. As a result we recommend creating a better communication link between policy makers and scholars, reforming the current state policy which encourages lower quality academic output, and improving academic training, which requires a more individual approach, and also placing higher demands on social scientists
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá stavem společenských věd po rapidním rozvoji internetových služeb v České republice v devadesátých letech dvacátého století. Výsledky jsou postaveny na analýze reprezentativního vzorku 512 odpovědí akademických pracovníků z oboru ekonomie a historie, kteří působí na významné české veřejné vysoké škole. Ukazují, že internetové služby jsou považovány za faktor zvyšující kvalitu akademické práce. Nicméně plagiátorství, nedostatečná kritika zdrojů, nepřiměřenost hodnocení založená na impakt faktorech, nedostatečné školení v oblasti akademické práce u nové generace společenskovědních vědců, selhání státní politiky a generační propast jsou problémové faktory, které mají za následek, že další rozvoj českých společenských věd je poněkud problematický. V důsledku toho doporučujeme vytvořit lepší komunikační spojení mezi tvůrci politik a vědci, reformovat stávající státní politiku, která stále podporuje méně kvalitní akademické výstupy a dále zlepšovat vzdělávání v oblasti akademické práce, které vyžaduje individuální přístup a klade vyšší nároky na společenskovědní vědce.
PrintDisplayed: 28/3/2024 15:29