ANDONOV, Alan, Rudolf KAMPF and Michal VILÍM. Problematika začlenění letectví do systému eu ets a další možnosti řešení snížení produkce emisí CO2 leteckou dopravou (Incorporation of avation in the eu ets systém and other possibilities of reduction of CO2 emission production from the air transport). Online. Nová železniční technika. Brno: KPM Consult, a.s., 2013, roč. 21, No 5, p. 32-34. ISSN 1210-3942. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika začlenění letectví do systému eu ets a další možnosti řešení snížení produkce emisí CO2 leteckou dopravou
Name (in English) Incorporation of avation in the eu ets systém and other possibilities of reduction of CO2 emission production from the air transport
Authors ANDONOV, Alan (203 Czech Republic, guarantor), Rudolf KAMPF (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal VILÍM (203 Czech Republic)
Edition Nová železniční technika, Brno, KPM Consult, a.s. 2013, 1210-3942.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 10511 Environmental sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/13:00000370
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) letecká doprava; emise CO2; systém EU ETS; snížení emisí
Keywords in English Air Transport; Emission CO2; ETS System; Emission Reductions
Tags DAP_1, DAP_2, KDL5, LEG, riv13
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 4/4/2014 11:28.
Abstract
Letecká doprava tvoří nedílnou součást společnosti 21. Století a přispívá k evropské a globální integraci. Podílí se však bohužel rovněž na změně klimatu. Její podíl na celkových emisích skleníkových plynů je Evropské unii (EU) přibližně 3 %, přičemž většina z nich pochází z mezinárodních letů. Negativní skutečností leteckých emisí je především jejich prudký růst. V letech 1990 až 2004 narostly v EU emise skleníkových plynů z mezinárodních letecké dopravy o 87%. Politická opatření vedla mezitím ke snížení celkových emisí z ostatních odvětví. Odhaduje se, že mezi lety 2005 a 2020 se objem letecké dopravy více než zdvojnásobí a bez zavedení nových politik bude nárůst emisí nadále mařit úsilí vyvíjené v ostatních odvětvích. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, International Civil Aviation Organization) v současné době hledá řešení pro efektivní snížení emisí produkovaných mezinárodní leteckou dopravou.
Abstract (in English)
Air transport is an integral part of society in the 21st century and contributes to European and global integration. However, it also contributes to climate change. From 1990 to 2004 grew in the EU greenhouse gas emissions from international air transport by 87%. It is estimated doubling of air traffic between 2005 and 2020. Without the introduction of new policies the increase of emissions will continue and thwart the efforts of other sectors. The International Civil Aviation Organization is looking for the solution of the situation. There is possibility to include aviation to the EU ETS, the four pillar IATA strategy, alternative fuels and more.
PrintDisplayed: 23/4/2024 12:47