JÍLKOVÁ, Ivana and Michal NOVÁK. The alternative solution of absorptive noise barriers. Ad Alta: Journal of interdisciplinary research. Hradec Králové: Magnanimitas, vol. 3, No 2, p. 106-109. ISSN 1804-7890. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The alternative solution of absorptive noise barriers
Name in Czech Alternativní řešení protihlukových clon
Authors JÍLKOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal NOVÁK (203 Czech Republic).
Edition Ad Alta: Journal of interdisciplinary research, Hradec Králové, Magnanimitas, 2013, 1804-7890.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 20101 Civil engineering
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/13:00000366
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) hluk; doprava; clona; alternativní řešení
Keywords in English noise; traffic; barrier; stop; alternative solutions
Tags ASP_1, ASP_2, KCJ4, riv13
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 4/4/2014 13:31.
Abstract
The noise from traffic on roads can unpleasantly affect humans and therefore we must search for means to reduce the intensity of the noise. It can be achieved either by reducing the sound intensity at the source (active measures) or by preventing the transmission of sound by shielding structures (passive measures). In both cases this can be achieved in several ways, which are briefly described in the article. Two main wais are typical for passive measures - either the sound is absorbed by a solid construction and it is subsequently converted to another energy (heat), or the sound is reflected off a monitored area, The combination of these two methods of noise reduction brings modern combined acoustic barriers with higher effiiciency. One of such method is presented here, but the idea of sound absorption massive structure is replaced by the idea of damped oscillation lightweight construction.
Abstract (in Czech)
Hluk z dopravy na pozemních komunikacích může nepříjemně působit na člověka, a proto je třeba hledat jak snížit intenzitu šířeného zvuku. Toho lze dosáhnout buď snižováním intenzity zvuku na straně zdroje zvuku (aktivní opatření) nebo zabránění prostupu zvuku stínící konstrukcí (pasivní opatření). V obou případech toho lze dosáhnout několika způsoby, které tu jsou stručně popsány. Výčet se týká tradičních, nejčastěji používaných opatření, s kterými se můžeme setkat v České Republice nebo v západních zemích Evropské Unie. Pro pasivní opatření jsou typické dva hlavní způsoby - buď je zvuk absorbován do masivní konstrukce a je následně přeměněn na jinou energii (teplo), nebo je zvuk odrážen mimo sledované území. Spojení obou těchto způsobů snížení hluku přinášejí moderní kombinované protihlukové clony s vyšší účinností. Jedno z takových řešení je zde představeno, avšak idea absorpce zvuku masivní konstrukcí je nahrazena ideou tlumeného kmitání lehké konstrukce.
PrintDisplayed: 29/3/2024 08:45