HRUŠKOVÁ, Lenka. Strategie a taktiky vyučování (Strategies and Tactics in Teaching). In Pedagogika pedagogů. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. p. 127-135. ISBN 978-80-7394-397-4. 2012.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Strategie a taktiky vyučování
Name (in English) Strategies and Tactics in Teaching
Authors HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. České Budějovice, Pedagogika pedagogů, p. 127-135, 9 pp. 2012.
Publisher Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/75081431:_____/12:00000325
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-7394-397-4
Keywords (in Czech) komplexní výuková metoda; strategie; taktika; diverzita; aktivní učení
Keywords in English complex teaching method; strategy; tactics; diversity; active learning
Tags riv13
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 3/4/2014 13:41.
Abstract
Taktika a strategie jsou dva základní pojmy, které právě průběh vyučování velice ovlivňují a v dnešní didaktice patří mezi nejfrekventovanější pomy. Oba pojmy mají svůj původ ve vojenské oblasti. Postupem času však začaly žít samostatně i v jiných oborech, včetně psychologie, pedagogiky a didaktiky. Termín taktika má užší význam než termín strategie. Strategie jsou chápány jako hierarchicky vyšší procesy, jako sekvence jednání, kterými má být dosažen určitý cíl; často jsou reprezentovány jako flexibilní plány přiměřené dané situaci. Vývoj vyučovacích strategií závisí na teoriích, na přijatých koncepcích vzdělání a na dalších souvislostech a podmínkách.
Abstract (in English)
The processs of teaching is affected by teaching strategies and tactics - the two basic concepts which are today among the most frequent linguodidactic terms. Both concepts have their origins in the military field. Over the time, however, they began to live independently in other disciplines, including psychology, pedagogy and didactics. The term “tactics” is narrower, the term “strategy” is broader. Strategies are seen as hierarchically higher processes such as sequences of negotiations which have a goal to be achieved, often represented as flexible plans appropriate to the situation. The development of teaching strategies depends on theories, on concepts accepted for education and on other contexts and conditions.
PrintDisplayed: 29/3/2024 02:29