2011
Hegelova edukační teorie
SOMR, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Hegelova edukační teorie
Název anglicky
Hegel’s educational theory
Autoři
SOMR, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
České Budějovice, 151 s. 2011
Nakladatel
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/75081431:_____/11:00000248
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-80-87278-80-2
Klíčová slova česky
edukační teorie; vzdělání; pedagogika
Klíčová slova anglicky
educational theory; education; pedagogy
Změněno: 20. 1. 2012 13:35, Věra Kostková
V originále
Otázka pedagogického významu Hegelovy práce se může zdát přívržencům filosofické čistoty svou myšlenkou absurdní. Lze všeobecně říci, že každý velký filosofický systém obsahuje nějakou pedagogickou teorii. Vycházíme z předpokladu, že Hegelův pedagogický význam je nalezen v jeho filosofii a že existence Hegelova pojmu "Vzdělanost" v sobě zahrnuje fenomenálního ducha. Celá Hegelova duchovní filosofie je jeho vlastní teorie vzdělání, která je vyjádřena jako "Přicházející k sobě samému v jiném". V oboru pedagogiky se ukazuje nejaktuálněji myšlenka, založená na antickém vzoru – myšlenka všeobecného vzdělání. Jeho návrat nepřináší s sebou jen možnost zdolání jednostranného matematicko-logického obsahu reality, nýbrž současně také možnost určitého dialektického tvůrčího přechodu k duchovní koncepci všeobecného vzdělávání k všestrannému a harmonickému rozvoji osobnosti. A v tom spočívá význam výchovy a pedagogiky, což Hegel vyjádřil známým citátem: "Uměním pedagogiky je utvářet v lidech morálku".