Z_SOP_an Sociální psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_SOP_an/D01: So 30. 11. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, Ne 1. 12. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studujícím přehled v oboru sociální psychologie a umožnit náhled na sebe a své okolí z pohledu sociálně psychologického myšlení. Obsahem kurzu jsou jak tradiční témata jako je psychologie osobnosti, komunikace či kognitivní psychologie, a stejně, tak i zaměření na moderní aspekty sociální psychologie jako dovednosti v hodnocení výkonu a kompetencí anebo oblast osobního rozvoje.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - orientuje se v pojmech a procesech souvisejících se sociálními skupinami a osobností ve vztahu k sociální psychologii; - má přehled v oblasti sociální percepce, rozlišuje a uvědomuje si různorodost postojů a hodnot; - umí aplikovat poznatky z výukové socializace a komunikace a zvládání stresu; - zná metody různé hodnocení a má přehled v možnostech přístupu k osobnímu růstu.
Osnova
Osnova přímé výuky 1. Úvod do předmětu Sociální psychologie – historie sociální psychologie, příbuzné disciplíny, hlavní teoretické přístup sociální psychologie. 2. Sociální skupiny – typy, struktura a dynamika, status a role, normy, velké sociální skupiny a jejich kultura, davové chování, virtuální skupiny. 3. Osobnost v sociální psychologii – osobnostní vlastnosti, typy osobnosti, chování, vedení lidí a leadership. 4. Sociální percepce a interpretace sociální percepce, osobnostní percepce, percepční chyby. 5. Postoje, hodnoty a jejich měření – vytváření postojů, změny postojů, centrální a periferní postoje, hodnoty a hodnocení. 6. Výzkum v sociální psychologii – přehled základních metod a jejich aplikace. 7. Výuková socializace – učivo, cíle výuky a práce s nimi, komplexní edukační péče (plán, proces, bariéry, standardy, osobnost učitele). 8. Výuková komunikace – aktéři a činitelé komunikace, ovlivňování klimatu školní třídy, percepčně a interpretačně postojové interpretace učitele. 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, parafrázování, zpětná vazba, techniky vedení rozhovoru, asertivita, ovlivňování, paralingvistické a nonverbální aspekty komunikace. 10. Odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací. Osobní rozvoj – mentoring, supervize, koučink, learning by doing, vzdělávací plány.
Literatura
  • HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
  • HAYES, N., 2005. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-983-6.
  • GÁLIK, S., 2012. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4247-2.
  • NAKONEČNÝ, M., 2009. Sociální psychologie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
  • HEWSTONE, M. a W. STROEBE, 2006. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-092-5.
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • SURYNEK, A., R. KOMÁRKOVÁ a E. KAŠPAROVÁ, 1999. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu. Praha: Vysoká škola ekonomická. ISBN 80-7079-203-5.
  • VÝROST, J., I. SLAMĚNÍK a E. SOLLÁROVÁ, ed., 2019. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5775-9.
  • HAYES, N., 2011. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788073679095
  • LE BON, G., 2019. Duše davu. (přeložil Ladislav HOFMAN, přeložil Zdeněk ULLRICH). Praha: ABB. ISBN 978-80-88302-00-1.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1010
Celkem:1030
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.