VŠTE:RRP_a Regionalistika a regionální po - Informace o předmětu
RRP_a Regionalistika a regionální politika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RRP_a/Z4: So 19. 10. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, So 26. 10. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, P. Pártlová
RRP_a/E3: So 19. 10. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, So 26. 10. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, P. Pártlová
RRP_a/P01: Út 9:40–11:10 B1, P. Pártlová - Předpoklady
- Nejsou vyžadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika (program VŠTE, B_PE) (2)
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím tykajícího regionu, typologie regionů, regionálního managementu a vysvětlit základní principy, vize a východiska vzniku regionální politiky a její implementace do národní politiky a politiky EU. Součástí předmětu bude i pochopení základních využívaných nástrojů regionální politiky, zhodnocení jejich kladů a záporů v rámci regionálního rozvoje daného regionu. Dále bude podrobně vysvětlen legislativní rámec regionální a strukturální politiky, včetně detailního seznámení s jednotlivými programovými dokumenty na všech úrovních, a to v rámci vertikálního i horizontálního uspořádání a provázanosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná základní pojmový aparát a definice z oblasti regionálních věd,
2. dokáže vysvětlit a rozlišit použití nástrojů v rámci regionálního rozvoje, územního rozvoje, územního plánování, prostorového plánování,
3. dokáže definovat a popsat vztahy a vazby mezi jednotlivými úrovněmi programových dokumentů v ČR a EU,
4. zná účel programu rozvoje obcí, měst a regionů,
5. vysvětlí jednotlivé formy spolupráce obcí a ostatních aktérů regionálního rozvoje - Osnova
- Přednášky
- 1. Vymezení pojmů regionalizace, regionální rozvoj, územní rozvoj, regionální management.
- 2. Regionální analýzy; Hlavní používané přístupy (typy) regionální analýzy; Druhy a typy ukazatelů v regionální analýze.
- 3. Metodologie regionálního rozvoje; Přístupy k řešení regionálního rozvoje; Strategické plánování a regionální rozvoj; Hlavní aktéři regionálního rozvoje.
- 4. Koncepční dokumenty; Struktura koncepčních dokumentů; Strategie, program, plán.
- 5. Programy rozvoje měst, obcí a regionů; Obsah a využití programu.
- 6. Principy programování a projektování z pohledu strukturální politiky.
- 7. Metodika tvorby projektů v rámci strukturální politiky; Základní postupy v projektovém řízení.
- 8. Prostorové plánování.
- 9. Územní plánování ve vztahu k regionálnímu rozvoji a postavení územního plánování v regionální politice.
- 10. Urbanizace, suburbanizace a desurbanizace.
- 11. Formy spolupráce obcí; Meziobecní spolupráce, spolupráce s ostatními aktéry v regionu.
- 12. Národní a mezinárodní spolupráce obcí.
- 13. Vybrané oblasti zájmu regionální politiky; Využití brownfieldů; Vznik a možnosti využití klastrů, klastrových iniciativ.
- Literatura
- povinná literatura
- STIMSON, R. J. et al., 2006. Regional economic development: Analysis and planning strategy. Berlin: Springer. ISBN 978-3-540-34826-9.
- ARMSTRONG, H. a J. TAYLOR, 2000. Regional Economics and Policy. [s. l.]: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-631-21713-8.
- TOTH, P. et al., 2014. Ekonomické aktivity obcí a měst. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-491-6.
- ZAHRADNÍK, P., 2017. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-527-5.
- MINAŘÍK, B., J. BORŮVKOVÁ a M. VYSTRČIL, 2013. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-129- 1.
- doporučená literatura
- KADEŘÁBKOVÁ, J. a Z. KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, 2008. Region a regionální vědy. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 978-80-7408- 009-8.
- BLAŽEK, J. a D. UHLÍŘ, 2002. Teorie regionálního rozvoje. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0384-5.
- ŽÍTEK, V., a V. KLÍMOVÁ, 2008. Regionální politika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4761-7.
- GALVASOVÁ, I. et al., 2007. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno: Georgetown. ISBN 80-251-20-9.
- WOKOUN, R. et al., 2008. Regionální rozvoj. Praha: Linde. ISBN 978-80- 7201-699-0.
- Organizační formy výuky
- přednáška
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Prezentace 2 2 Příprava na přednášky 20 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 30 Příprava na závěrečný test 14 22 Semestrální práce 14 14 Závěrečný test 2 2 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
projekt - samostatný 25 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Hodnocení studentů s individuálním studijním plánem (ISP) se bude skládat z průběžného hodnocení (vypracování a odevzdání projektu - max. 30 bodů) a závěrečného hodnocení (závěrečný test - max. 70 bodů). Studenti s ISP mají povinnost ihned po schválení svého individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího, k němuž jsou přiřazeni do seminární skupiny "S". V případě, že tak student neučiní nejpozději do dvou týdnů od schválení, nebude na jeho ISP brán zřetel.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/RRP_a