Z_PED2_an Pedagogika II.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PED2_an/D01a: So 7. 10. 13:05–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, So 2. 12. 8:00–9:30 E6, 9:40–11:10 E6, 11:25–12:55 E6, Š. Jenešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím rozšiřující znalosti z oboru pedagogiky a praktických dovedností, a to zejména z oblasti teorie výchovy, speciální pedagogiky, sociologie vzdělávání a výchovy. Předmět navazuje na Pedagogiku I.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - rozumí problematice kázně ve škole; - zná pedagogické aspekty integrace handicapovaných; - vysvětlí rozdíl mezi formální a neformální autoritou; - umí vysvětlit, jaké jsou požadavky na mravní profil pedagoga; - zná sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání;
Osnova
Osnova přímé výuky 1. Profese učitele z pohledu žáků, rodičů a učitelů. 2. Etika v práci učitele. Učitel současné školy. 3. Autorita učitele jako východisko pedagogického působení, styly vedení. 4. Multikulturní výchova a vzdělávání. 5. Kázeň. Formy porušování kázně. Nekázeň. 6. Výchova ve volném čase. 7. Příprava učitelů na práci s diverzitou (národností, etnickou, kulturní atd.). 8. Pedagogické aspekty integrace handicapovaných. 9. Třídní učitel. Začínající učitel. Muži jako učitelé. 10. Práce s chybou a analýza chybného výkonu.
Literatura
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing.
  • MUNKOVÁ, G., 2004. Sociální deviace. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0279-2.
  • VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ, 2007. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
  • KRAUS, B. et al., 2001. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
  • HELUS, Z., 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 80-7178-888-0.
  • JEDLIČKA, R. a J. KOŤA, 1999. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum.
  • DUNOVSKÝ, J., 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-7169-192-5.
  • HRABAL, V. a I. PAVELKOVÁ, 1989. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha: SPN.
  • BALABÁNOVÁ, H., 1995. Zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha.
  • GIROUX, H., 2020. A. On critical pedagogy. Bloomsbury Publishing.
  • ONDRÁČEK, P., 1999. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce, podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-183-2.
  • KREMLIČKOVÁ, M.a M. NOVOTNÁ, 1997. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele: (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha: SPN. ISBN 80-85937-60-3.
  • MAREŠ, J., 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • JEDLIČKA, R. et al., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
Organizační formy výuky
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na závěrečný test 3
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:013
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Závěrečný test – 100 bodů (tj. 100 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění docházky je nezbytné vypracovat kompenzační práci podle pokynů vyučujícího.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2023/Z_PED2_an