Z_VPS_an Vývojová psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_VPS_an/D01a: Ne 20. 11. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:10 E5, B. Borovková
Z_VPS_an/D01b: Ne 20. 11. 12:10–13:05 E5, 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, B. Borovková
Z_VPS_an/D01c: So 19. 11. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, 18:10–18:55 E7, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru vývojové psychologie. Výchozím předmětem jsou poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Stěžejní část předmětu tvoří etapy vývoje osobnosti a jejich charakteristiky. Významnými tématy jsou psychické regulační mechanizmy, disharmonický vývoj osobnosti a využití vývojové psychologie ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s psychologií osobnosti;
- umí charakterizovat vnitřní a vnější vlivy psychického vývoje;
- zná proces socializace a je schopný ho dát do souvislosti s psychickým vývojem člověka;
- zná školy, teorie a významné představitele z oboru vývojové psychologie;
- orientuje se v jednotlivých etapách psychického vývoje člověka;
- chápe vztah vývojové psychologie a vzdělávání.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Vývojová psychologie, základy psychologie osobnosti.
  • 2. Principy a determinanty psychického vývoje. Školy a teorie, které ovlivnily vývojovou psychologii, etapizace vývoje osobnosti podle vybraných autorů.
  • 3. Procesy socializace, pojmy konformita, enkulturace, personalizace a profesionalizace, etapy a mechanizmy socializace, formy sociálního učení.
  • 4. Vývojová stadia, vývojové úkoly zaměřené na pubertu, adolescenci a dospělost, celoživotní běh a hlediska vývoje životního příběhu osobnosti, kritické životní události.
  • 5. Aplikace vývojové psychologie, vztah ke vzdělávání, didaktické principy pro různé vývojové fáze.
Literatura
  • CAKIRPALOGLU, P., 2012. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 4033-1.
  • KUČERA, D., 2013. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
  • ŠULOVÁ, L., 2004. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0877-4.
  • LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • MIKŠÍK, O., 2001. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0240-7.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
  • ATKINSON, RITA L. et al., 2003. Psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-640-3.
  • ERIKSON, E. H., 1996. Osm věků člověka. Praha: Propsy.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 5
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 5
Celkem:020
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.