VŠTE:Z_VPS_an Vývojová psychologie - Informace o předmětu
Z_VPS_an Vývojová psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_VPS_an/D01a: Ne 20. 11. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:10 E5, B. Borovková
Z_VPS_an/D01b: Ne 20. 11. 12:10–13:05 E5, 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, B. Borovková
Z_VPS_an/D01c: So 19. 11. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, 18:10–18:55 E7, B. Borovková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru vývojové psychologie. Výchozím předmětem jsou poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Stěžejní část předmětu tvoří etapy vývoje osobnosti a jejich charakteristiky. Významnými tématy jsou psychické regulační mechanizmy, disharmonický vývoj osobnosti a využití vývojové psychologie ve vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s psychologií osobnosti;
- umí charakterizovat vnitřní a vnější vlivy psychického vývoje;
- zná proces socializace a je schopný ho dát do souvislosti s psychickým vývojem člověka;
- zná školy, teorie a významné představitele z oboru vývojové psychologie;
- orientuje se v jednotlivých etapách psychického vývoje člověka;
- chápe vztah vývojové psychologie a vzdělávání. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu Vývojová psychologie, základy psychologie osobnosti.
- 2. Principy a determinanty psychického vývoje. Školy a teorie, které ovlivnily vývojovou psychologii, etapizace vývoje osobnosti podle vybraných autorů.
- 3. Procesy socializace, pojmy konformita, enkulturace, personalizace a profesionalizace, etapy a mechanizmy socializace, formy sociálního učení.
- 4. Vývojová stadia, vývojové úkoly zaměřené na pubertu, adolescenci a dospělost, celoživotní běh a hlediska vývoje životního příběhu osobnosti, kritické životní události.
- 5. Aplikace vývojové psychologie, vztah ke vzdělávání, didaktické principy pro různé vývojové fáze.
- Literatura
- CAKIRPALOGLU, P., 2012. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 4033-1.
- KUČERA, D., 2013. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4621-0.
- VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
- ŠULOVÁ, L., 2004. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0877-4.
- LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
- MIKŠÍK, O., 2001. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0240-7.
- VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
- ATKINSON, RITA L. et al., 2003. Psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-640-3.
- ERIKSON, E. H., 1996. Osm věků člověka. Praha: Propsy.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 5 Příprava na závěrečný test 10 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 5 Celkem: 0 20 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/Z_VPS_an