VŠTE:NE_STM Strategický management pro mag - Informace o předmětu
NE_STM Strategický management pro magisterské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2021
- Rozsah
- 2/3/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Konečný, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_STM/NE2: So 25. 9. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, Ne 24. 10. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, Ne 21. 11. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, So 4. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, J. Straková
NE_STM/P01: Po 9:40–11:10 N004, J. Straková
NE_STM/S01: Čt 13:05–14:35 N006, Čt 14:50–15:35 N006, M. Konečný - Předpoklady
- Základní znalosti z problematiky strategického managementu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika - Ekonom výroby (program VŠTE, N_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět je zaměřen na nové přístupy tvorby podnikové strategie v podmínkách tržní ekonomiky. Základem výuky je vymezení podniku jako organizačního systému, v rámci kterého se studenti teoreticky i prakticky seznámí s útvarovou a procesní dekompozicí, s postupy při projekci podnikové architektury a s novými přístupy při projekci hodnotového produkčního potenciálu podniku. V rámci výuky budou prezentovány výsledky z vlastního výzkumu úrovně současného strategického řízení podnikové sféry v ČR.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
rozumí současné úloze a roli strategického řízení na mezinárodní úrovni,
umí vydefinovat a charakterizovat organizační systém podniku a množinu podnikových subsystémů 1. řádu,
rozumí zásadám strategického leadershipu, strategického myšlení a rozhodování,
zná jednotlivé komponenty strategického plánovacího cyklu,
umí specifikovat podnikový potenciál, jeho složky a význam pro konkurenceschopnost podniku v internacionalizačních procesech v evropském i světovém měřítku,
umí vydefinovat pojem konkurenceschopnost a udržitelná konkurenční výhoda,
zná základní přístupy k formulaci podnikové strategie,
umí popsat jednotlivé fáze k formulaci podnikové strategie podle M. Portera,
chápe smysl a obsah procesu indikace strategických rizik v podniku,
rozumí úloze a významu jednotlivých komponent podnikového prostředí (vnitřních podnikových zdrojů, mezoprostředí a makroprostředí),
umí identifikovat změny probíhající v makroprostředí,
ovládá dekompozici strategických cílů do základních oblastí činností podniku,
ovládá zásady a přístupy k vymezení konkurenční výhody podniku,
ovládá analýzy produkčního a hodnotového potenciálu podniku,
ovládá mapování systému činností podniku,
umí vypracovat analýzu strategických rizik na úrovni odvětví i podniku. - Osnova
- Přednášky
- 1. Strategický management v globálním prostředí.
- 2. Organizační systém, oblasti a procesy organizačního systému, výkonnost a dynamika organizačního systému.
- 3. Strategický leadership.
- 4. Strategický plánovací cyklus, zásady tvorby a implementace podnikového potenciálu.
- 5. Konkurenceschopnost – udržitelná konkurenční výhoda.
- 6. Vymezení podnikové strategie podle M. Portera.
- 7. Zdrojově orientovaný (resourced-based-view) a strukturálně orientovaný (structure-conduct-performance) přístup k podnikové strategii.
- 8. Strategické soupeření, vytváření hodnoty, jedinečný hodnotový řetězec.
- 9. Vylučovací rozhodnutí (trade-offs), strategický soulad (fit), časová kontinuita strategie.
- 10. Identifikace strategických rizik.
- 11. Analytický model pro vnitřní podnikové zdroje.
- 12. Analytický model pro mezoprostředí – nejbližší podnikové okolí.
- 13. Analytický model pro makroprostředí, intenzita rozsah a dopad změn v makroprostředí.
- Semináře
- 1. Dekompozice strategických cílů do základních oblastí činnosti podniku.
- 2. Projekce organizačního systému.
- 3. Stávající a očekávané změny v charakteru manažerské práce a strategického řízení na praktických příkladech.
- 4. Zpracování scénáře implementace strategie.
- 5. Vymezení konkurenční výhody podniku.
- 6. Charakteristika přístupu k formulaci strategie na vybraném podniku.
- 7. Analýza produkčního potenciálu podniku s využitím variantních modelů a jejich komparace.
- 8. Aplikace odvětvového hodnotového řetězce.
- 9. Aplikace jedinečného podnikového hodnotového řetězce.
- 10. Mapa systému činností.
- 11. Projekce map strategických rizik.
- 12. Analýza významnosti vnitřních zdrojů podniku a faktorů mezoprostředí.
- 13. Analýza makroprostředí – metoda scénářů a analýza životního cyklu odvětví.
- Literatura
- povinná literatura
- TICHÁ, I. a J. HRON, 2016. Strategické řízení. Praha: ČZU. ISBN 978- 80-213-0922-7.
- ZUZÁK, R., 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-4008-9.
- KONEČNÝ, M. a M. GREGUŠOVÁ, 2012. Strategický management. Ostrava: VŠB. ISBN 978-80-248-2791-9.
- ZUZÁK, R., 2012. Strategický management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-80-86730-82-0.
- HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-2768-9.
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
- KIM, W. CH. a R. MAURBORGNE, 2012. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-128-7.
- CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
- SOUČEK, Z., 2015. Strategie úspěšného podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5.
- DOZ, Y. a M. KOSONEN, 2011. Dynamická strategie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-227-7.
- JAROŠOVÁ, E. et al., 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-289-5.
- FOTR, J. et al., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3985-4.
- doporučená literatura
- ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS, 2008. Management a leadership. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2177-4.
- KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
metoda konfrontace
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 15 15 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 25 42 Příprava na závěrečný test 44 44 Samostudium 28 Závěrečný test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 39 20 Celkem: 150 150 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za průběžný test
(0 - 30), za závěrečný test (0 - 70), celkem (0 - 100), tj. max. 100 %:
A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2021/NE_STM