BSA_PKH Podnikové hospodářství

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. František Milichovský, Ph.D., MBA, DiS. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Šuleř, PhD. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BSA_PKH/A1: So 30. 10. 9:40–11:10 A4, 11:25–12:55 A4, Ne 7. 11. 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, P. Šuleř
BSA_PKH/P01: Po 18:10–19:40 B1, F. Milichovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta s primárními a sekundárními funkcemi podniku. Student bude chápat význam hodnototvorných procesů podniku. Rovněž pochopí význam vybraných sekundárních procesů podniku. Bude rozumět jejich vzájemné interakci. Velký význam bude kladen na smysl existence podniku, jeho cíle a systémovému pojetí podniku.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. chápe smysl podnikání z pohledu zakladatele podniku,
2. sestaví zakladatelský projekt podniku,
3. rozumí primárním funkcím podniku,
4. rozumí vybraným sekundárním funkcím podniku,
5. chápe úlohu podniku v systému národního hospodářství.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Podnik, podnikání, systémové pojetí podniku.
  • 2. Zakladatelský projekt podniku.
  • 3. Základní schéma podnikových procesů.
  • 4. Primární funkce podniku – řízení lidských zdrojů.
  • 5. Primární funkce podniku – investiční činnost.
  • 6. Primární funkce podniku – nákup a řízení zásob.
  • 7. Primární funkce podniku – výroba.
  • 8. Primární funkce podniku – obchodní činnost.
  • 9. Sekundární funkce podniku – marketing.
  • 10. Sekundární funkce podniku – vývoj a výzkum.
  • 11. Sekundární funkce podniku – účetnictví a administrativa.
  • 12. Sekundární funkce podniku – controlling.
  • 13. Současné trendy v podnikové ekonomice.
  • Semináře:
  • Seminář bude koncipován jako tvorba zakladatelského projektu podniku:
  • 1. Popis podnikatelského záměru.
  • 2. Produktové portfolio (stávající a budoucí nabídka produktů).
  • 3. Obchodní plán.
  • 4. Finanční plán.
  • 5. Produkční plán.
  • 6. Plán lidských zdrojů.
  • 7. Plán dlouhodobého majetku, investiční plán.
  • 8. Nákupní činnost a řízení zásob.
  • 9. Marketingový plán.
  • 10. Systém controllingu.
  • 11. Podnikové informační systémy, účetnictví, administrativa.
  • 12. Společenská odpovědnost podniku.
  • 13. Osoba zakladatele (vzdělání, zkušenosti, profesní životopis).
Literatura
    povinná literatura
  • VOCHOZKA, M. et al., 2012. Podniková ekonomika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4372-1.
  • SYNEK M. et al., 2015. Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-274-8.
  • MANKIW, N., M. TAYLOR and A. ASHWIN, 2019. Business Economics. 3. vyd. [s. l.]: Cengage Learning EMEA. ISBN 978-1-4737-6277-0.
  • STIMPSON, P. and A. SMITH, 2017. Business Management for the IB Diploma Coursebook with Cambridge Elevate Enhanced Edition. 2. vyd. [s. l.]: Cambridge University Press. ISBN 978-1-316-64637-3.
  • MULHEARN, CH. and H. VANE, 2015. Economics for business. [s. l.]: Macmillan Education UK. ISBN 9781137429223.
    doporučená literatura
  • VEBER J. et al., 2018. Digitalizace ekonomiky a společnosti: výhody, rizika, příležitosti. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-554-4.
  • MIKOVCOVÁ H. a H. SCHOLLEOVÁ, 2006. Praktikum podniková ekonomika pro bakalářské studium. 2. uprav. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-209-7.
  • SYNEK, M. et al., 2011. Manažerská ekonomika. 5. aktual. a dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3494-1.
  • VEBER, J. et al., 2007. Management: základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-029-7.
  • ČERVENÝ, H. et al., 2013. Strategie nákupu. Praha: C. H. Beck. 155 s. ISBN 978-80-7400-414-8.
  • VÁCHAL, J. et al., 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80247-4642-5.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kolaborace
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžné hodnocení - zakladatelský projekt1416
Příprava na přednášky12 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2640
Příprava na závěrečný test2556
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Účast na závěrečném testu12
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
zakladatelský projekt 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce povinná 70% účast (seminář i přednáška).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, zima 2024.