BSA_MIE Mikroekonomie - pro bakalářské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Vendula Simotová (cvičící)
Ing. Libor Votava, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BSA_MIE/A1: Ne 24. 10. 16:30–18:00 E1, 18:10–19:40 E1, Ne 21. 11. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, Ne 19. 12. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, V. Simotová, L. Votava
BSA_MIE/P01: Po 13:05–14:35 E1, P. Rousek
BSA_MIE/S22: Čt 9:40–11:10 N113, V. Simotová
BSA_MIE/S23: Po 9:40–11:10 D516, V. Simotová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti mikroekonomie, která je základem pro studium dalších návazných ekonomických disciplín.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. umí popsat základy dějin ekonomického myšlení
2. umí vysvětlit chování spotřebitelů a firem na všech trzích
3. umí definovat základní mikroekonomické kategorie
4. je schopen odvodit nabídku, poptávku, ceny apod.
5. dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
  • 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
  • 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky a poptávky.
  • 4. Produkční funkce a izokvantová metoda.
  • 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
  • 6. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
  • 7. Zisk a alternativní cíle firmy.
  • 8. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů.
  • 9. Trh půdy, trh práce.
  • 10. Kapitálový trh.
  • 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
  • 12. Všeobecná rovnováha.
  • 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
  • Semináře:
  • 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
  • 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
  • 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky a poptávky.
  • 4. Produkční funkce a izokvantová metoda.
  • 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
  • 6. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
  • 7. Zisk a alternativní cíle firmy.
  • 8. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů.
  • 9. Trh půdy, trh práce.
  • 10. Kapitálový trh.
  • 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
  • 12. Všeobecná rovnováha.
  • 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
Literatura
    povinná literatura
  • COWEN, T. a A. TABARROK, 2015. Modern principles: microeconomics. Third edition. New York: Worth Publishers. ISBN 9781429278416.
  • HAŠKOVÁ, S. a P. BRŮŽKOVÁ, 2015. Ekonomická teorie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
  • JUREČKA, V., 2013. Mikroekonomie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4385-1.
  • HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-807400-278-6.
    doporučená literatura
  • MACÁKOVÁ, L., 2010. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-70-6.
  • KRUGMAN, P. R. a R. WELLS, 2008. Microeconomics. [s. l.]: Worth Publishers. ISBN 978-0716771593
  • HAŠKOVÁ, S., L. KUČERA a V. TRACHTA, 2014. Mikroekonomie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-065-6.
  • SIRŮČEK, P., M. NEČADOVÁ a L. MACÁKOVÁ, 2003. Mikroekonomická teorie I: cvičebnice. 2. aktualiz. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 80-86175-37-5.
  • MANKIW, N. G., 2018. Principles of microeconomics. Eighth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1305971493.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Esej/Příprava na závěrečný test3337
Příprava na průběžný test2525
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2052
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
esej 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout 70% za níže stanovených podmínek. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (100-0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
http://www.ekonomie-management.cz/ (je vědecký open access časopis, který publikuje vysoce kvalitní originální výzkumné ekonomické statě a vědecké studie založené na teoretické a empirické analýze)
http://www.ekonomie-management.cz/ (je vědecký open access časopis, který publikuje vysoce kvalitní originální výzkumné ekonomické statě a vědecké studie založené na teoretické a empirické analýze) Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Metody hodnocení: průběžné hodnocení formou průběžného testu (30 bodů) + závěrečné hodnocení formou závěrečného testu nebo eseje (70 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022.