NE_MEV Metody výzkumu

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_MEV/NE2: So 12. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, So 19. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, 13:05–14:35 B1, Ne 10. 1. 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, J. Váchal
NE_MEV/P01: Út 11:25–12:55 B2, J. Váchal
Předpoklady
Teoretické znalosti a praktické dovednosti z předmětu MOP.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Tento předmět se zaměřuje na přípravu a realizaci empirických studií v oblastech, které zastřešuje podnikové hospodářství (míněno s ohledem na činnosti, funkce podniku). Bezprostředním cílem je poskytnout studentům metodický aparát nejen pro diplomovou práci, ale i pro systematickou expertní práci v jakékoliv disciplíně podnikového hospodářství.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- popíše hlavní koncepty a principy empirického výzkumu,
- popíše aktuální metody kvalitativního i kvantitativního empirického výzkumu a podmínky jejich aplikace,
- aplikuje hlubší znalost přístupů v přípravě empirického výzkumu,
- připraví kvalitní metodu pro získání dat,
- navrhne výběrový soubor tak, aby byl reprezentativní vůči souboru základnímu,
- realizuje výzkum,
- interpretuje výsledky realizovaného výzkumu,
- zhodnotí design empirického výzkumu a identifikuje jeho slabá místa.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Věda, vývoj a výzkum, jejich význam a funkce, současné trendy empirického výzkumu, současný diskurs.
  • 2. Metody výzkumu a základy výzkumné práce v oboru ekonomika podniku a management a příbuzných oborů.
  • 3. Plán a etapy výzkumné činnosti. Výzkumné téma, výzkumný problém a jeho formulace.
  • 4. Formulace hypotéz a výzkumných otázek.
  • 5. Problematika výzkumného souboru.
  • 6. Narativní výzkum, metoda dotazování, její charakteristika, užití dotazníků.
  • 7. Experimentální metody. Druhy experimentu, realizace, vyhodnocování.
  • 8. Kvantitativní výzkum (logika kvantitativního výzkumu, analýza kvantitativních dat), metody měření.
  • 9. Kvalitativně orientovaný výzkum.
  • 10. Kvalitativní přístup k analýze dat.
  • 11.-12. Kvantitativní přístup k analýze dat.
  • 13. Etika ve výzkumné práci.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • VOCHOZKA, M. et al., 2016. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-108-0.
  • PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
    doporučená literatura
  • MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
  • NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
  • HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
  • VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
  • MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
  • BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky10 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15
Příprava na závěrečný test4255
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
závěrečný test prostřednictvím odpovědníku v~IS 100 %
Podmínky testu
Hodnocení předmětu se skládá ze 100% ze závěrečného písemného testu, který je nutno splnit alespoň na 70%. Celková klasifikace předmětu, tj. body za za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test prostřednictvím odpovědníku v~IS - 100 % (tj. 100 bodů)

Informace učitele
http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Výuka bude probíhat formou MS Teams.

Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022.