IPV_STV Soudobé teorie vzdělávání a výukové strategie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2020
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Kontaktní osoba: Bc. Jarmila Mrázková
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Disciplína navazuje na Pedagogické dovednosti a zaměřuje pozornost studentů na vybrané teorie vztahující se k výchově a vzdělávání. Jde mimo jiné o teorie akademické, kognitivně psychologické, personalistické, sociální, sociokognitivní, spiritualistické, technologické a další. Cílem předmětu je získání znalostí pedagogických teorií, porozumění těmto teoriím a schopnosti kriticky posoudit jednotlivé pedagogické teorie. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen definovat a rozlišit základní teorie vzdělávání. Dokáže vysvětlit hlavní prvky jednotlivých teorií, umí identifikovat v praxi používané vzdělávací nástroje.
Osnova
1. Základní motivy filosofie výchovy. 2. Základní prvky vzdělávání (subjekt, obsah, společnost, pedagogická interakce mezi těmito třemi póly) 3. Spiritualistické teorie 4. Personalistické teorie 5. Kognitivně psychologické teorie 6. Technologické teorie 7. Principy hypermediálního prostředí: e-learning 8. Socio-kognitivní teorie 9. Vygotského sociálně- historická teorie (132) 10. Teorie kooperativního vyučování a učení (141) 11. Sociální teorie teorie 12. Akademické teorie 13. Komparace teorií
Literatura
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. a NOVOTNÝ, P. 2000. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2
  • POL, M. 2007. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9
  • HRUŠKOVÁ, L. 2010. Vliv kooperativních strategií na efektivitu jazykového vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 116 s. ISBN 978-80-7315-196-6
  • WATZLAWICK, P, JACKSON, D., D. a BAVELASOVÁ, J., B. 1999. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 243 s. ISBN 80-86088-04-9
  • PRŮCHA, J. 2005. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 481 s. EAN 9788073675035
  • PALOUŠ, Radim. 2009. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 111 s. ISBN 978-80-246-1650
  • PELIKÁN, Jiří. 1995. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 234 s. ISBN 80-85498-27-8
  • BERTRAND, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 247 s. ISBN 80-7178-216-5
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
partnerská výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Metody hodnocení a jejich poměr
seminární práce
Účast ve výuce 50 %
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Jedná se o předmět vytvořený v rámci vzdělávacího kurzu - projekt OPVK
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/IPV_STV