VŠTE:ZP_SPE Speciální pedagogika - Informace o předmětu
ZP_SPE Speciální pedagogika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Hricová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZP_SPE/CCV: So 19. 10. 9:40–11:10 B5, So 16. 11. 14:50–16:20 B5, Ne 24. 11. 11:25–14:35 E7, So 14. 12. 9:40–14:35 E7, A. Hricová
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dlouhodobé programy CŽV (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu speciální pedagogika je připravit studenty jak vychovávat, vyučovat a vzdělávat handicapované jedince, aby se co nejdříve a šetrně vnitřně vyrovnali se svými poruchami a aby se i přes svá omezení integrovali do společnosti. Speciální pedagogik plní celý řád úkolů, které mají poměrně heterogenní charakter. Z toho důvodu představuje složitý, vnitřně vícenásobně členěný systém už při samotné přípravě. Student si osvojí základní orientaci ve speciálně-pedagogické oblasti tak, aby byl připraven vstupovat do kontaktu, komunikovat, pracovat s osobami se zdravotním postižením různých věkových skupin.
- Osnova
- Základní otázky i speciální pojmy v předmětu speciální pedagogika. Cíle, úkoly, podmínky edukace ve speciální pedagogice. Systém speciální pedagogiky a soustava speciálních škol a zařízení (obecně platné zákony a legislativa, prioritně vyhláška 27/2016). Výzkumné metody ve speciální pedagogice. Antropologická východiska přístupu ke studentům s postižením. Inkluze ve vzdělávání. Stupně socializace postižených. Druhy, typy a stupně postižení. Konkretizace poruch učení (s ohledem na stupeň disfunkce) a chování (ADD, ADHD,...). Mentální intelekt a osobností předpoklady ve specializovaném vzdělávání. Interakční postupy a individuální plány při zvládání krize od segregace k integraci a inkluzi (individuálně výchovné plány - IVP, PLPP). Integrace jako proces pomoci a doprovodu (poradenské zařízení, poradenská pomoc, kompenzační pomůcky, speciální didaktické pomůcky a jejich využívání při práci so studenty s ŠVVP). Osobitosti edukace postižených. Komplexní rehabilitace postižených.
- Literatura
- doporučená literatura
- Kosová, B.: Humanizačné premeny výchovy a vzdelávánia. Banská Bystrica, PdF UMB, 1995.
- Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich pedagogické souvislosti. Praha 1992.
- Baláž, O. a kol.: Sociálne aspekty výchovy. Bratislava, SAV, 1981.
- Vančová, A. a kol.: Základy integratívnej pedagogiky. Bratislava: 2010.
- Barrow, R.: The Philosophy of Schooling. Lnd.: Wheatsheaf Books Co., 1981.
- Švec, Š.: Koncepcia humanisticky orientovanej výučby. Pedagogická revue, 1993, 45, č. 1-2, s. 2-18.
- Belková, V.: Vybrané kapitoly zo špeciálnej pedagogiky. Banská Bystrica:2013.
- Blake, N., et al.: Philosophy of Education. Blackwel Publishers Ltd. 2003.
- Kucharská, A. - Mráziková, J. - Wolfová, R. - Tomická, V.: Školní speciální pedagog. 11 Praha: 2013.
- Belková, V.: Školská integrácia - špeciálne výchovno-vzdělávaciu potreby v podmienkach bežných škôl. Banská Bystrica:2010.
- Lechta, V.: Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: 2010 Slowik, J.: Speciální pedagogika. Ostrava: 2007.
- Skalková, J.: Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v II. polovině 20. století. Praha, PÚ J. A. Komenského, 1992.9
- Kučerová, S.: Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno, MU 1990.
- Pelcová, N.: Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, UK 2001.
- Barrow, R.: An Introduction to Philosophy of Education. Lnd., 1982.
- Klafki, W.: Studie k teorii vzdělávání a didaktice. Praha, SPN, 1967.
- Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál, 1998.
- Vašek, Š.: Špeciálna pedagogika. Bratislava 1996.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- Panelová přednáška s podporou multimediálních technologií
Interaktivní semináře - kooperace, kritické myšlení, brainstorming
Individuální konzultace
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 25 Příprava na závěrečný test 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 20 Celkem: 0 65 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný
seminární práce
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2019/ZP_SPE