ZP_SPE Speciální pedagogika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hricová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_SPE/CCV: So 19. 10. 9:40–11:10 B5, So 16. 11. 14:50–16:20 B5, Ne 24. 11. 11:25–14:35 E7, So 14. 12. 9:40–14:35 E7, A. Hricová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu speciální pedagogika je připravit studenty jak vychovávat, vyučovat a vzdělávat handicapované jedince, aby se co nejdříve a šetrně vnitřně vyrovnali se svými poruchami a aby se i přes svá omezení integrovali do společnosti. Speciální pedagogik plní celý řád úkolů, které mají poměrně heterogenní charakter. Z toho důvodu představuje složitý, vnitřně vícenásobně členěný systém už při samotné přípravě. Student si osvojí základní orientaci ve speciálně-pedagogické oblasti tak, aby byl připraven vstupovat do kontaktu, komunikovat, pracovat s osobami se zdravotním postižením různých věkových skupin.
Osnova
  • Základní otázky i speciální pojmy v předmětu speciální pedagogika. Cíle, úkoly, podmínky edukace ve speciální pedagogice. Systém speciální pedagogiky a soustava speciálních škol a zařízení (obecně platné zákony a legislativa, prioritně vyhláška 27/2016). Výzkumné metody ve speciální pedagogice. Antropologická východiska přístupu ke studentům s postižením. Inkluze ve vzdělávání. Stupně socializace postižených. Druhy, typy a stupně postižení. Konkretizace poruch učení (s ohledem na stupeň disfunkce) a chování (ADD, ADHD,...). Mentální intelekt a osobností předpoklady ve specializovaném vzdělávání. Interakční postupy a individuální plány při zvládání krize od segregace k integraci a inkluzi (individuálně výchovné plány - IVP, PLPP). Integrace jako proces pomoci a doprovodu (poradenské zařízení, poradenská pomoc, kompenzační pomůcky, speciální didaktické pomůcky a jejich využívání při práci so studenty s ŠVVP). Osobitosti edukace postižených. Komplexní rehabilitace postižených.
Literatura
    doporučená literatura
  • Kosová, B.: Humanizačné premeny výchovy a vzdelávánia. Banská Bystrica, PdF UMB, 1995.
  • Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich pedagogické souvislosti. Praha 1992.
  • Baláž, O. a kol.: Sociálne aspekty výchovy. Bratislava, SAV, 1981.
  • Vančová, A. a kol.: Základy integratívnej pedagogiky. Bratislava: 2010.
  • Barrow, R.: The Philosophy of Schooling. Lnd.: Wheatsheaf Books Co., 1981.
  • Švec, Š.: Koncepcia humanisticky orientovanej výučby. Pedagogická revue, 1993, 45, č. 1-2, s. 2-18.
  • Belková, V.: Vybrané kapitoly zo špeciálnej pedagogiky. Banská Bystrica:2013.
  • Blake, N., et al.: Philosophy of Education. Blackwel Publishers Ltd. 2003.
  • Kucharská, A. - Mráziková, J. - Wolfová, R. - Tomická, V.: Školní speciální pedagog. 11 Praha: 2013.
  • Belková, V.: Školská integrácia - špeciálne výchovno-vzdělávaciu potreby v podmienkach bežných škôl. Banská Bystrica:2010.
  • Lechta, V.: Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: 2010 Slowik, J.: Speciální pedagogika. Ostrava: 2007.
  • Skalková, J.: Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v II. polovině 20. století. Praha, PÚ J. A. Komenského, 1992.9
  • Kučerová, S.: Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno, MU 1990.
  • Pelcová, N.: Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, UK 2001.
  • Barrow, R.: An Introduction to Philosophy of Education. Lnd., 1982.
  • Klafki, W.: Studie k teorii vzdělávání a didaktice. Praha, SPN, 1967.
  • Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál, 1998.
  • Vašek, Š.: Špeciálna pedagogika. Bratislava 1996.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
Panelová přednáška s podporou multimediálních technologií
Interaktivní semináře - kooperace, kritické myšlení, brainstorming
Individuální konzultace
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky 25
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 20
Celkem:065
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný
seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.